Resultats primer trimestre

Dia xifra les seves pèrdues en 144,4 milions a l'espera del resultat de l'opa

L'opa de Mikhail Fridman sobre la cadena va tancar ahir el termini d'acceptació

zentauroepp45686549 mas dia  supermercados181101180733

zentauroepp45686549 mas dia supermercados181101180733 / Juan Medina

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Dia ha registrat unes pèrdues netes de 144,4 milions d’euros el primer trimestre de l’any 2019, davant la caiguda del 16,2 milions d’euros produïda un any abans, mentre que els seus ingressos es van reduir un 7,2%, fins a situar-se en 1.664,6 milions. La companyia ha anunciat aquests resultats just un dia després que acabés el termini d’acceptació de l’opa del magnat rus Mikhail Fridman sobre la cadena.

Els resultats coneguts aquest dimarts estan en línia amb els publicats pel grup fa unes setmanes, que van estimar unes pèrdues entre 140 i 150 milions d’euros i que van tenir com a conseqüència la sol·licitud primer de la reducció del nivell mínim d’acceptació de l’opa del 35,5% del capital al 21% i després la seva completa eliminació. El fons Letterone es va aferrar als mals resultats per mantenir el preu de 0,67 euros per títol com a 'preu equitatiu' en comptes d’elevar-lo a 3,73 euros, i la CNMV li va donar la raó.

Com també havia anunciat llavors l’empresa, les vendes comparables van suportar una caiguda del 4,3%, comparat amb el 3,8% de reducció de l’any anterior. Una tendència a la baixa que Dia atribueix a "l’impacte negatiu que la incertesa que envolta la situació financera de la companyia ha tingut en els nostres proveïdors". En concret, la cadena es refereix alscomptes anuals publicats a començaments de febrer que van aflorar la seva situació de fallida tècnica i van alertar sobre una possible dissolució a curt termini.

Però també, els venciment del deute i el risc de finançament, la incertesa pel resultat de la junta d’accionistes, els comentaris de les agències de ràting i el "soroll general" que va portar a una "percepció pública negativa" de la companyia, van resultar en "fortes decisions de reducció de risc preses per companyies d’assegurances comercials en aquell moment, que van resultar en un enduriment de les condicions de proveïdors que van començar a impactar negativament en la cadena de subministrament, que va conduir a un substancial increment dels nivells de faltes de producte a les nostres botigues i magatzems, que en última instància es va traduir en menors vendes".

Notícies relacionades

La realitat és que la companyia passa una setmana fonamental per a l’esdevenir futur. En un termini màxim de set dies, el regulador donarà a conèixer els resultats de l’oferta, un temps en què el magnat rus haurà de convèncer els bancs creditors –sobretot al Santander, que és el més reticent, segons apunten fonts del mercat– per poder realitzar l’ampliació de capital i evitar l’entrada en preconcurs de creditors abans del pròxim dilluns 20 de maig. El préstec sindicat del deute caduca el 31 de maig.

El grup ha passat d’uns fons propis negatius de 166 milions a tancament del 2018 a uns 308,5 milions d’euros. El deute financer net va ascendir fins als 1.702 milions d’euros, cosa que suposa un increment de 251 milions respecte al tancament de l’any 2018.

Temes:

Supermercats