SÚPER A INTERNET

Així és el rusc de Mercadona: el gran magatzem per a les compres 'online' que obrirà a Barcelona

La firma serveix des d'una nau de 13.000 metres quadrats totes les comandes a internet de València i 96 poblacions pròximes

Aquest model s'estendrà a Barcelona al juny i a Madrid el 2020

fotografia interior-del-magatzem-per-a-la-venda-online-anomenat-colmena-ubicat-a-valncia

fotografia interior-del-magatzem-per-a-la-venda-online-anomenat-colmena-ubicat-a-valncia / www.jcbarbera.com

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Al polígon de Vara de Quart de València s’ubica una enorme nau de nova construcció en la part més alta de la qual es pot llegir: mercadona.es. És el rusc de Mercadona, la naulaboratori on es prova el nou model de compra ‘online’ de la líder en supermercats a Espanya, i un dels grans projectes de la firma que presideix Juan Roig. És el mirall en el qual es reflectiran els futurs ruscos que l’empresa obrirà, aquest mateix any, a Barcelona (el 2020 arribarà a Madrid) amb la mateixa comesa: consolidar i fer créixer el lideratge de la companyia també en la venda ‘online’.

A mig camí entre gran magatzem logísticd’Amazon  i supermercat a l’ús, el centre és el pilar fonamental d’un projecte, l’‘online’, en què el 2018 la firma va invertir 20 milions d’euros i en què treballen 220 persones. Només en aquest magatzem, que ha pogut visitar EL PERIÓDICO, treballen 160 persones, entre preparadors de comandes, repartidors, atenció al client...

Per fora sembla una clàssica nau logística, amb els seus molls per a la descàrrega dels vehicles. Per dins, la seva distribució la fa diferent: espai per a oficines i per a la plantilla d’atenció al client (només per a les comandes ‘online’, responent tant a través de xat com del telèfon) i, és clar, gran espai per a la preparació de les comandes. A diferència dels magatzems d’Amazon, en el de Mercadona no hi ha proclames a l’entrada: la senzillesa de la decoració domina, com sorprèn el fil musical amb què els empleats estan acostumats a treballar.

A la zona central hi ha una dotzena de llargs passadissos, com si es tractés d’un súper habitual només que de magnituds d’un centenar de metres. Contenen els productes secs, que estan dividits en tres zones: alta rotació (productes més demanats, entre els quals, aigua, llet, coca-cola i paper higiènic i de cuina), secs en general i ‘tous’ (delicats, que cal tractar amb especial cura). Els ‘pickers’ (preparadors de comandes) treballen amb uns toros especials amb diverses caixes que ompliran amb productes per a fins a sis comandes diferents. En una pantalla, reben ordres de quins productes i quantes unitats necessiten cada una de les comandes i passadissos pels quals passen.

Ordre

A diferència del magatzem d’Amazon, als ruscos hi ha més ordre, tot i que es poden trobar vins al costat de conserves. “Posem productes diferents del costat perquè no hi hagi confusió a l’agafar-los”, expliquen els seus responsables. Malgrat tot, s’assembla més a un macrosupermercat que a un magatzem (aparentment) caòtic com els del gegant americà.

En total hi ha unes 8.000 referències, com les d’una botiga normal. Compten amb cambra de fred (per a frescos) i congelador; de preparació de carn i peix (que arriba cada dia a les 3 de la matinada) i forn (“a la setmana servim 500 croissants i 6.500 barres de pa; el 40% de les comandes porten productes de fleca”, expliquen). El ‘picker’ tarda al voltant d’una hora en preparar les sis comandes, que en el cas dels secs es prepara el dia abans i als frescos, hores abans de sortir al repartiment (les entregues de Mercadona són sempre d’un dia per a l’altre, i es pot triar franja horària d’una hora).

Una vegada preparats, es dipositen les caixes amb productes (són comandes voluminoses, ja que la compra mínima és de 50 euros) davant els molls de càrrega, en el seu espai corresponent: a terra estan pintades les franges horàries i, així, els 40 camions de repartiment agafen les comandes en ordre.

Notícies relacionades

Sorprèn que gairebé tot el procés sigui manual, però la firma recorda que és un laboratori i que es tracta de productes delicats. “El més important és que els productes arribin sense errors i en perfecte estat als clients”, afegeixen els seus responsables.

Aquest servei va començar a operar el maig del 2018 a València, en 14 codis postals, substituint la compra ‘online’ anterior (que es preparava a les botigues). Avui ja cobreix 134 codis postals i 97 poblacions (fins a uns 40 quilòmetres al voltant de València). La firma l’implantarà el juny d’aquest any a Barcelona. Comptaran amb un rusc a la Zona Franca i, en el futur, amb un altre a Ripollet.

Temes:

Mercadona