EL 3,3% DE CREIXEMENT EL 2018

El tràfic de mercaderies als ports espanyols segueix en nivells rècord

El port d'Algesires continua al capdavant, seguit pel de València i el de Barcelona

puertomotril

puertomotril

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Els ports espanyols van aconseguir el 2018 encadenar el quart rècord consecutiu anual en tràfic de mercaderies. El termòmetre d’activitat econòmica que són els ports no enganya i mostra la bonança de la situació i la millora del transport marítim i del comerç internacional. La xarxa de ports públics va gestionar 563,47 milions de tones de mercaderies durant l’any passat, un 3,3% més, cosa que va suposar un altre màxim de càrrega després de registrar augments en tots els tipus de mercaderies que es mouen per les instal·lacions. És el primer exercici complet després de la reforma del sector de l’estiba del 2017 i que encara està en procés.

Durant el 2018, el trànsit de contenidors va créixer un 8%, fins a sumar 17,2 milions d’unitats TEU (contenidors de vint peus). La gestió general de les mercaderies va progressar un 5,95%, fins a suposar 267,5 milions de tones, mentre que els sòlids a granel van augmentar un 0,92%, fins a 102,3 milions i els líquids a doll un 1,5%, fins a 180,9 milions de tones.

Per ports, el de la Badia d’Algesires, a Cadis, es va mantenir com la instal·lació que més mercaderia gestiona, 107,15 milions de tones, el 5,52% més que el 2017. Després s’hi va situar València, amb 76,6 milions de càrrega, un 4,17% més, i Barcelona, amb 67,8 milions de tones, que va ser el que va registrar un augment d’activitat més destacable entre els grans, del 10,6%.

Notícies relacionades

Les mercaderies en trànsit, és a dir aquelles que utilitzen els ports espanyols com a baules d’una cadena que té com a destí final un altre país o continent, convertint Espanya en la principal plataforma logística del sud d’Europa i l’enllaç preferit per al tràfic de mercaderies entre Europa i l’Àsia, Amèrica i l’Àfrica, continua guanyant protagonisme, fins al punt que una de cada quatre tones que van passar pels ports espanyols, és a dir, 148 milions el 2018, un 7,85% més que l’any anterior, ho van ser en trànsit. El trànsit conegut com a ro-ro, és a dir, les mercaderies mogudes als ports en vehicles industrials que opten pel transport marítim com a alternativa o complement al transport terrestre (intermodal), continuen guanyant quota. Així, el 2018 se’n van moure prop de 62 milions de tones, un 6,7% més que l’any precedent.

Els grans ports peninsulars continuen mantenint una notable diferència respecte al conjunt de les Autoritats Portuàries en trànsit total. De fet, les set principals rades (Badia d’Algesires, València, Barcelona, Cartagena, Bilbao, Tarragona i Huelva), amb més de 386 milions de tones, acaparen el 68,5% del total nacional, sent Badia d’Algesires (107 milions de tones) el líder indiscutible, seguit a distància per València (76,6 milions), Barcelona (67,8 milions), Cartagena (33,7 milions), Bilbao (35,7 milions), Huelva (33,1 milions) i Tarragona (32 milions). No obstant, ports com els de Motril (+20,8%), Castelló (+18%) o Màlaga (+13,6%) han experimentat creixements molt per sobre de la mitjana. Els arxipèlags Canari i Balear van experimentar una evolució desigual. Així, els ports de les Balears van créixer un 5%, superant els 16,4 milions de tones, mentre que els de les Canàries, amb 40 milions de tones, van descendir l’1,7%, llastats pel descens dels líquids a doll.

Temes:

Ports