UN 15% MÉS DE CONTENIDORS

El Port de Barcelona torna a registrar un any d'activitat rècord

La infraestructura portuària va guanyar 53,7 milions el 2018, el 8% més, en un entorn de creixents incerteses i inversions pendents

La presidenta, Mercè Conesa, insta a avançar en l'autonomia portuària davant de la possible obligació de pagar l'impost de societats imposat per Brussel·les

46827388 601

46827388 601

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Nou rècord d’activitat al Port de Barcelona. El tràfic de mercaderies va tornar a registrar un creixement positiu malgrat acumular anys de bonança i va tornar a consolidar la seva posició com a principal port d’entrada dels mercats asiàtics a Europa, però amb grans reptes de futur en termes de connectivitat de la infraestructura amb altres mitjans de transport (intermodalitat). 

El Port de Barcelona va guanyar 53,7 milions d’euros el 2018, un 8% més que l’any anterior, i va canalitzar 67,7 milions de tones de tràfic total, xifra que va suposar un increment del 10% respecte al 2017 i que marca un nou rècord en la sèrie històrica de l’entitat. La xifra de negoci va arribar als 173,5 milions, un 4 % més que l’exercici anterior. El Port de Barcelona va reduir un 30% el seu endeutament a llarg termini, després de la cancel·lació anticipada de 66,3 milions d’euros en préstecs subscrits amb el Banc Europeu d’Inversions. 

La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha destacat aquest dilluns en una roda de premsa que el 2018 va ser un bon any i que el 2019 serà també “positiu”, però va reconèixer que el ritme de creixement “aquest any no tindrà tanta força com els dos anteriors”, com a conseqüència de les incerteses al voltant del comerç internacional, principalment, la Xina, que concentra gran part de l’activitat de transport dels contenidors de mercaderia. El director general del Port, José Alberto Carbonell, ha calculat que un de cada quatre contenidors que passen pel port té la Xina com a origen o destinació. 

L’any passat, el transport de contenidors va ser un dels indicadors més positius, ja que va arribar als 3,4 milions de TEU (contenidors de 20 peus), amb un creixement del 15%, o el dels creuers, que va arribar als tres milions de passatgers transportats, un 12% més. 

Sobre la intenció de Brussel·les d’eliminar l’exempció de l’impost de societats als ports, Conesa va advertir que una mesura semblant comportaria revisar l’aportació del Port de Barcelona als Ports de l’Estat, d’uns 11 milions d’euros a l’any, i l’aplicació d’una autonomia tarifària reclamada repetidament pel port els últims anys. Conesa va reconèixer que és possible que si Brussel·les considera que l’exempció de l’impost és una ajuda il·legal de l’Estat, el pagament tingui efectes retroactius. L’autonomia en la fixació de tarifes és, segons Conesa, un pas necessari per poder competir amb altres ports europeus.

Els resultats espectaculars del Port de Barcelona els últims anys podrien ser una mica pitjors els pròxims anys davant dels efectes d’un refredament de l’activitat comercial si empitjora la situació de la Xina i del comerç internacional. Per contra, l’acord comercial amb el Japó firmat per la UE segons el qual es redueixen els aranzels a partir d’aquest any hauria de tenir efectes positius, tot i que Carbonell no es va aventurar a fer previsions.  

La gestió de Conesa al capdavant del Port de Barcelona s’ha de centrar els pròxims mesos en la negociació de les condicions adequades per millorar les capacitats de creixement de la infraestructura, especialment pel que fa a la millora de les connexions de transport. La negociació de Conesa amb el Govern central haurà de fixar com més aviat millor un document de compromisos per a la planificació urbanística i tècnica que desenvolupi els plans d’ampliació del 2007, que comportaven la construcció d’una autovia de quatre carrils i una línia ferroviària de dues vies i un ample mixt que coincidiran a diferents altures almenys durant un quilòmetre de recorregut. Una obra complexa però que suposarà una empenta definitiva per a la connexió del port amb la resta d’Espanya i especialment Saragossa. 

Notícies relacionades

A més de la Xina, altres països van registrar un gran dinamisme al seu comerç amb el port, com ara Algèria (amb un increment del 45%), gràcies principalment a les exportacions que surten de la fàbrica de Seat a Martorell, els EUA (18%), l’Índia (4,4%) o Mèxic (12,6%). El trànsit de vehicles va ser un dels poc que va disminuir respecte al 2017, ja que l’any passat es van transportar 810.218 unitats, un 3% menys. La raó principal d’aquesta tendència, segons Conesa, és la nova normativa europea d’homologació de consum i emissions o la incertesa creada amb l’anunci de prohibir els vehicles més contaminants a partir del 2040.

Durant el 2018, el Port de Barcelona va rebre un total de 4,4 milions de passatgers, xifra que va marcar un nou màxim i un 8,6% més que l’any anterior. D’aquests, 3 milions van ser creueristes, amb un creixement del 12%, amb un important impuls dels passatgers de port base, que comencen o acaben el creuer a la ciutat. Per primera vegada, el mes que més passatgers de creuers va registrar la ciutat el 2018 va ser l’octubre i no l’agost.