08 d’abr 2020

Anar al contingut

lliure concurrència

L'Autoritat de Competència rebutja el decret que va acabar amb la vaga del taxi

L'organisme de la Generalitat demana al Parlament que no convalidi una norma que, segons el seu parer, distorsiona la lliure concurrència i tracta de forma discriminatòria els VTC

Agustí Sala

L'Autoritat de Competència rebutja el decret que va acabar amb la vaga del taxi

FERRAN NADEU

L’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) considera que la regulació que va acabar amb la vaga del taxi a Barcelona suposa la "introducció d’ineficiències artificials i injustificades" i una "protecció" d’un sector davant la concurrència dels vehicles de turisme amb conductor (VTC).

Aquest organisme, que ja s’havia manifestat en contra d’introduir limitacions a la lliure competència en el transport urbà de passatgers, critica especialment punts com la introducció d’un temps mínim de precontractació de 15 minuts per als VTC, inclosos en el decret llei 4/2019 del Govern. Al seu torn, demana als partits del Parlament la "no convalidació" de la norma. 

Acomiadaments massius  

L’ACCO considera que les mesures introduïdes "obstaculitzen greument el funcionament dels mecanismes competitius". De fet, limiten l’activitat dels VTC, les empreses dels quals ja han anunciat acomiadaments massius a Catalunya. L’anunci es va produir després que les principals plataformes de contractació, Uber Cabify, anunciessin el tancament de les seves operacions a Catalunya.

L’organisme afirma que és un "contrasentit" restringir l’activitat dels VTC, "quan és un model d’activitat més eficient en termes econòmics i mediambientals".     

Es tracta, afegeix, d’un "tracte discriminatori" entre operadors que "distorsiona la competència entre taxis i VTC". Són, segons l’ACCO, serveis "equivalents [transportar persones en vehicle de fins a 9 places]" i la seva regulació "no hauria de crear entorns diferenciats entre els operadors".