aquest dimarts

Ryanair afronta la primera de les tres noves aturades de tripulants

Els sindicats afirmen que l'aerolínia irlandesa incompleix les lleis laborals espanyoles

undefined44910226 file photo  ryanair aircraft are seen at dublin airport dubl180905215333

undefined44910226 file photo ryanair aircraft are seen at dublin airport dubl180905215333 / Clodagh Kilcoyne

2
Es llegeix en minuts

Ryanair afronta aquest dimarts la primera de les tres noves jornades de vaga dels tripulants de cabina de passatgers (TCP) de les bases espanyoles convocades pels sindicats USO i Sitcpla per exigir a l’aerolínia de baix cost irlandesa que compleixi la legalitat laboral vigent a Espanya.

Aquesta nova convocatòria de protestes se suma a les vagues secundades per aquest col·lectiu de Ryanair els dies 25 i 26 de juliol i el 28 de setembre de l’any passat, no només a Espanya, sinó, també, i de forma simultània, en altres països europeus, com Portugal, Itàlia, Bèlgica o Holanda.

Els sindicats van formalitzar aquesta nova convocatòria de vaga, després que no fos possible arribar a un acord amb l’empresa en l’acte de conciliació celebrat el 28 de desembre al SIMA i han advertit que Espanya és ja l’únic país on s’està incomplint "flagrantment" la legislació laboral.

A més, amb el consentiment del Ministeri de Treball, que ha fet seure la companyia i ha fet de mediador en la direcció general, però que “no s’ha imposat sobre ella perquè compleixi amb les lleis si vol continuar fent negoci al nostre país”, segons USO i Sitcpla.

Les parts tampoc es van posar d’acord sobre els serveis mínims, per això han sigut fixats pel Ministeri de Foment, i obliguen a Ryanair a garantir el 100% dels vols amb els territoris no peninsulars i el 57% dels serveis domèstics sense alternatives de transport inferiors a 5 hores, així com internacionals, i el 35% en la resta de les operacions.

D’acord amb la resolució ministerial, Ryanair, així com Crewlink i Workforce, a través de les quals estan ocupats molts dels treballadors convocats, hauran d’adoptar les mesures necessàries per garantir que aquests serveis essencials es prestin en les condicions habituals, mantenint el personal estrictament necessari per a cada període afectat per la convocatòria, salvaguardant sempre la seguretat.

La resolució estableix també que la companyia haurà d’adoptar totes les mesures necessàries per garantir de forma estricta i rigorosa els drets dels passatgers afectats per la convocatòria de vaga.

Ryanair, la companyia que més passatgers transporta en el mercat espanyol, des d’on opera més de 400 rutes, compta amb prop de 1.900 de tripulants en les seves bases a Espanya.

Notícies relacionades

Els sindicats estan disposats a acordar períodes transitoris perquè les anomenades 'agències’ (Crewlink i Workforce), que són il·legals a Espanya, es transformin en ETT (empresa de treball temporal), per complir la legislació nacional, però, en cas contrari, "serà impossible arribar a acords", adverteixen.

Després d’escoltar la CE, parlamentaris de la UE i tots els òrgans de gestió de l’Administració espanyola, "només queda que el Govern posi Ryanair al seu lloc, una vegada per sempre, que no és cap més que a l’empara de la llei espanyola, la constitució, la LOLS (llei orgànica de llibertat sindical) i l’Estatut dels Treballadors, sense més ni més", recalquen les organitzacions sindicals.

Temes:

Ryanair