17 febr 2020

Anar al contingut

CONSUM

Rebaixes rares, però rebaixes

El Corte Inglés i Inditex inicien, ara sí, la temporada de descomptes d'hivern

El comerç espera un augment de vendes del 3%

Josep M. Berengueras

Rebaixes rares, però rebaixes

ALBERT BERTRAN

Des d’aquest dilluns el conjunt del comerç estarà de rebaixes d’hivern. La data màgica del 7 de gener ha perdut brillantor els últims anys a causa de la liberalització legal que permet a les botigues començar amb la campanya de descomptes abans d’hora (de fet, en qualsevol moment de l’any). Malgrat tot, segueix present en el consumidor que el dia després de Reis comencen les rebaixes, i les botigues provaran d’aprofitar-ho per liquidar l’estoc després d’uns mesos de poc fred i, per tant, molts productes de temporada al qual donar sortida.

“El fred va arribar aviat, però no ha tornat. Ha d’arribar, i això ajudarà que les vendes vagin millor. Confiem que el balanç global sigui una mica millor que l’any passat, però que no sigui per tirar coets”, assegura el president de Retailcat, Joan Carles Calbet. La Confederació Espanyola de Comerç (CEC) calcula que les vendes augmentaran durant la campanya de rebaixes d’hivern al voltant del 3%, un percentatge similar al que espera l’Associació Empresarial del Comerç Tèxtil, Complements i Pell (Acotex) –entre el 3% i el 4%–.

La campanya de rebaixes, no obstant, ve caracteritzada pel clima d’anormalitat. Ja a finals de desembre algunes botigues van penjar els cartells de rebaixes, i la gran majoria del comerç va començar amb la campanya de descomptes el 2 de gener (alguns en forma de promocions).  H&M, Mango, Pimkie, Springfield, Cortefiel o United Colors of Benetton, entre d’altres, porten ja diversos dies de rebaixes, mentre que El Corte Inglés i les firmes del grup Inditex (Zara, Pull & Bear, Bershka, Massimo Dutti, etcètera) han esperat al dia 7 per rebaixar els seus productes a les seves botigues físiques... perquè a internet les comencen aquest diumenge.

“Un dia d’inici ens aniria bé, seria una manera de donar-li visibilitat”, reconeix Calbet. Però sembla que la tendència no és aquesta, sinó precisament una altra.

“Començar les rebaixes just a començaments de mes és una manera de dir-li a la gent: ‘Ja has cobrat, ja pots comprar’. La gent s’ha acostumat a comprar en qualsevol moment, a esperar poc, i el que és més important, a comprar gairebé sempre amb descomptes”, remarca el professor d’Esade Pedro Rey. “Abans era un fenomen estacional. Ara hi ha rebaixes moltes vegades a l’any, i l’efecte d’aquestes és més petit. El consumidor té estímuls gairebé cada mes, de vegades en forma de descomptes, altres de rebaixes, després en forma de cupons al mòbil...” completa.

“Les botigues estan evolucionant. Ja no hi ha les cues d’abans per a les rebaixes, perquè la gent s’ha acostumat a altres coses, com els descomptes tot l’any o les promocions. Els punts de venda s’estan convertint en punts especialitzats, que busquen fascinar al client, jugar amb l’omnicanalitat. El millor preu, sol ser a internet”, afirma per la seva part el professor d’Escodi Andreu March.

“Sí, és veritat que cada vegada que aconsegueixes sorprendre el consumidor amb una rebaixa pots aconseguir una venda no esperada, però el consumidor no és tonto i s’acaba acostumant als preus sempre baixos”, completa Rey.