arbitratge

Sacyr ha de pagar 350 milions per avançaments del Canal de Panamà

La constructora espanyola cau un 14% en borsa després de conèixer-se la decisió de la Cambra Internacional de Comerç de Miami

zentauroepp34222597 a worker stands next to tla locl as the cargo ship baroque c181213121001

zentauroepp34222597 a worker stands next to tla locl as the cargo ship baroque c181213121001 / RODRIGO ARANGUA

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Sacyr haurà finalment de pagar a Panamà un total de 350 milions d’euros en concepte de devolució delsavançaments  que el país li va realitzar el 2009 i el 2014 per emprendre les obres d’ampliació del Canal de Panamà, un projecte que ja està en servei des del juny del 2016. De l’import total a tornar, 225 milions d’euros s’han de pagar ara i els 125 milions restants, el març del 2019.

Així ho determina un laude emès aquest dimecres per la Cambra Internacional de Comerç (ICC) de Miami, l’òrgan internacional que dirimeix en arbitratge les diferències que el consorci de Sacyr que va construir el Canal de Panamà tenien sobre la devolució d’aquests avançaments. Finalment, aquesta instància internacional ha dictat que el grup espanyol i els seus socis han de tornar aquests imports cobrats a compte, tal com defensava l’Autoritat del Canal de Panamà i en contra del criteri del consorci constructor. Sacyr es deixava més d’un 14% en les primeres hores de la sessió de borsa d’aquest dijous.

La companyia espanyola i la resta del consorci mantenien que els avançaments s’haurien de descomptar de les reclamacions que tenen plantejades a Panamà pels sobrecostos i reptes tècnics que va presentar el projecte. Aquestes reclamacions, que ascendeixen a 4.300 milions de dòlars (uns 3.770 milions d’euros), estan pendents de resolució també en diferents òrgans d’arbitratge.

No s’ha d’esperar

No obstant, el tribunal de Miami ha dictat que no s’esperi a resoldre aquests reclams i es torni el total dels avançaments que Panamà va donar al consorci el 2009, al començament de l’obra, i el gener del 2014, en virtut de l’acord que es va aconseguir per resoldre els problemes de liquiditat que llavors va passar el projecte i que va suposar la paralització de la seva construcció durant uns dies.

En total, Sacyr i els seus socis han de tornar 847,63 milions de dòlars (uns 743,53 milions d’euros), dels quals 547,95 milions de dòlars (uns 480 milions d’euros), l’import avançat el 2009, s’han de reintegrar ara.

Els 299,67 milions de dòlars (uns 262,8 milions d’euros) restants, corresponents a l’avanç del gener del 2014, es tornaran al març, atès que un tribunal londinenc ratifiqui la resolució de la instància de Miami, ja que es van firmar sota dret britànic.

De tots aquests imports, Sacyr ha d’abonar la suma que proporcionalment li correspon en virtut de la participació del 41,6% que té en el consorci que va construir les noves rescloses del canal, que completen la companyia belga Jan de Nul, la italiana Impregilo i la local Cusa. Així, la constructora espanyola ha de pagar ara 225 milions d’euros del primer avenç i uns altres 125 milions el març del segon.

Disposar dels fons

Notícies relacionades

Sacyr assegura que compta ja amb fons per atendre aquests dos pagaments. En concret, ha firmat un préstec sindicat a cinc anys pels referits 225 milions i ha "aflorat" els altres 125 milions "activant instruments financers" amb els derivats que té subscrits amb les accions de la participació del 8,2% que té com a accionista de Repsol. La constructora que presideix Manuel Manrique espera amortitzar el préstec amb els imports que confia obtenir de les resolucions de les reclamacions.

Sacyr i els seus socis es van adjudicar el 2009 la construcció de l’ampliació del Canal de Panamà, una de les obres civils més grans de la història, per uns 2.300 milions d’euros, si bé finalment l’obra va acabar costant gairebé el doble.