INDÚSTRIA

Merkel prepara una llei per dificultar la prohibició del dièsel a Alemanya

El Govern assegura que la restricció en ciutats poc contaminants és "desproporcionada" i demana als fabricants que assumeixin el cost del frau

zentauroepp45002406 in this photo taken with a reflection in a window of the vis180912104209

zentauroepp45002406 in this photo taken with a reflection in a window of the vis180912104209 / Markus Schreiber

2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern alemany torna al rescat del poderós sector automobilístic. Gairebé dues setmanes després que Berlín anunciés una prohibició parcial dels vehicles de dièsel, la cancellera alemanya, Angela Merkel, ha promès posar pals a les rodes a aquest tipus de mesures amb una llei que permeti als cotxes més contaminants continuar circulant amb total normalitat.

Reunida en un acte de campanya electoral a l’estat de Hesse, on els conservadors es juguen aquest diumenge vinent la majoria després d’enfonsar-se a Baviera, la líder democristiana ha considerat “desproporcionada” la restricció delsvehicles de dièsel quan és en ciutats on les emissions de diòxid de nitrogen (NO2) depassen de forma marginal els límits imposats per la legislació mediambiental.

Tot i que encara fa falta veure com es concreta aquest missatge de caràcter electoralista, la mesura afectarà ciutats com Frankfurt, la principal ciutat de Hesse, on es registren uns nivells de 57 mil·ligrams de NO per metre cúbic, que supera el límit establert de 50. El centre financerd’Alemanya  és també una de les urbs que ha optat per limitar la circulació de vehicles de dièsel a la zona cèntrica, una mesura que entrarà en vigor el 2019 i de fort pes electoral a la regió.

PACTE AMB ELS FABRICANTS

En la seva compareixença la cancellera ha remarcat que els propietaris dels vehicles no han “de patir un mal financer” per la manipulació practicada durant anys per gegants de la indústria de l’automòbil com Volkswagen o Daimler i ha reiterat que és aquest sector qui n’“ha d’assumir la responsabilitat”.

No obstant, la posició de Berlín és tèbia. El 2 d’octubre passat el Govern de Merkel va acordar amb la indústria automobilística rebaixar els límits de les emissions contaminants per permetre així a un ventall de cotxes de dièsel més gran continuar circulant per les zones restringides de 14 grans ciutats. Una vegada més, l’Executiu evitava recolzar la restricció dels vehicles de dièsel, una mesura que els grans fabricants rebutgen. Tot i que van acceptar assumir el cost per a un pla Renove que incentivi la substitució dels vehicles manipulats, part del sector continua negant-se a canviar els sistemes de ‘hardware’ fraudulents instal·lats al producte que van vendre als clients.

MÉS PROHIBICIONS

Notícies relacionades

Cada vegada són més les ciutats que opten per limitar la circulació dels vehicles de motor de dièsel en les àrees més transitades. El febrer passat el Tribunal Administratiu de Leipzig va obrir la porta a ampliar aquesta prohibició a tot Alemanya després de donar la raó a les organitzacions ecologistes i declarar que les ciutats podien imposar aquesta restricció sense necessitat de comptar amb l’aprovació del Govern federal.

Així, a més de Frankfurt, grans nuclis urbans com BerlínHamburg o Stuttgart –seu dels fabricants Daimler i Porsche–ja han aprovat restriccions parcials d’aquest tipus. Altres ciutats com Aachen o Düsseldorf estan estudiant seguir el mateix camí.