transformació del marc legal
El Govern donarà una resposta final al conflicte d'estibadors en 15 dies
L'Executiu es compromet a definir un nou reglament per donar estabilitat jurídica al sector
Nova esperança de reglament per alsestibadors espanyols. El Govern es va comprometre ahir (dilluns a la nit) a definir el full de ruta per resoldre el conflicte legal que viu el sector, encallat en uns veritables llimbs legislatius després de gairebé any i mig després de l’aprovació del decret. El bloqueig polític a la definició d’un reglament que desenvolupi el decret aprovat pel Parlament amenaça el sector.
A la reunió van assistir el coordinador general de la Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar (sindicat principal del sector), Antolín Goya; el secretari d’Estat d’Infraestructures, Transport i Vivenda, Pedro Saura, i la secretària general de Transport, Maria José Rallo. Goya va explicar la situació d’inseguretat jurídica que viu el sector com a conseqüència de la falta de reglament que ha de donar cobertura als acords sectorials. Segons Goya, si aquest reglament es dilata en el temps "els danys podrien ser irreversibles". Al final de la reunió, el representant dels estibadors va confiar que el conflicte tingui una via de solució "abans de finals d’octubre", tot i que abans de l’estiu s’esperava una solució abans de l’agost i aquesta previsió no es va complir.
Saura es va comprometre a donar a conèixer als estibadors el seu full de ruta per resoldre el conflicte en un termini màxim de 15 dies i va assegurar que la qüestió és un tema prioritari a l’agenda del seu departament. El Govern ha creat un equip de treball interministerial per donar resposta efectiva a la situació.
Notícies relacionadesEl reial decret aprovat exigeix que se subroguin els contractes per conveni col·lectiu per acord amb les empreses. Les parts estan legitimades per a això, però no s’ha desplegat el reglament per facilitar els cursos per a la contractació d’empleats. La creació de centres portuaris d’ocupació, una espècie d’ETT per a cada port, ha de centrar l’organització de les contractacions de manera transparent i oberta a les peticions de nous empleats i a les necessitats de les empreses.
Seran les empreses les que sufraguin el cost dels ajustaments que es produeixin i han de fixar-se les quanties de les indemnitzacions o les condicions per a la rescissió de relacions laboral mantingudes en el passat. Els sindicats estan d’acord que s’apliquin mesures de flexibilitat salarial consensuades, que se sumaran a una elevada autonomia portuària en matèria laboral. L’estructura salarial dels estibadors està en un 80% en funció de la producció. El salari base és baix i el salari de producció depèn dels acords entre patronal i sindicats, que ha de ser regulat per la normativa específica.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos