Consum

Al supermercat 'online' li costa pujar a Espanya

Només dos de cada deu consumidors espanyols han fet alguna vegada la compra per internet

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Cada vegada és més habitual utilitzar internet per comprar bitllets d’avió, peces de vestir o fins i tot demanar menjar a domicili. No obstant, només un 17 % de la població espanyola ha fet alguna de les seves últimes deu compres en un supermercat ‘online’, un terç de la penetració a Anglaterra, segons un estudi de la consultora The Cocktail. Una xifra que es redueix encara més segons la freqüència d’aquestes compres: Només un 17 % d’aquest 17 % és un consumidor fidel al supermercat ‘online’ i ha realitzat almenys sis vegades la compra a través de llocs web com Amazon, Mercadona o Carrefour.

La lenta evolució dels supermercats via internet queda patent en les dades de la CNMC, segons les quals les transaccions de comerç electrònic en "supermercats, hipermercats i botigues d’alimentació a Espanya" es van situar en 2,5 milions en el quart trimestre del 2017, només un 23,9 % que l’any anterior, mentre que en altres àmbits, com el dels restaurants, van augmentar un 43 %. La compra d’aliments per internet queda molt lluny d’altres productes, com peces de vestir o llibres i discos, sobre els quals es van realitzar 8,8 i 8,9 milions de transaccions, respectivament, en els últims tres mesos del 2017.

El canal 'online' és més freqüentat pels mil·lenistes (23 %), les famílies nombroses (34 %) i els residents a Madrid (30 %) i Barcelona (22 %).

La desconfiança en la selecció és la principal barrera

El 69 % dels enquestats no es fien que sigui una altra persona la que seleccioni el producte que compraran, el principal motiu, en un 42 % dels casos. "El que més desconfiança genera és delegar la selecció del producte a una tercera persona amb qui no es té relació", va explicar el director de desenvolupament de negoci de The Cocktail, José Luis Antolín. A més, per a un 55 % fer la compra per internet l’obliga a estar a casa a una hora determinada i un 41 % al·lega que les despeses d’enviament encariran la seva compra.

D’altra banda, el carretó 'online' acostuma a ser molt bàsic, a causa que els consumidors no inclouen productes frescos, com la carn, la fruita o els ous, aquests últims per temor que no arribin sencers, però tampoc lactis ni congelats, perquè creuen que la cadena de fred no es manté, segons The Cocktail. De fet, per a un 38 % dels enquestats l’entrega de comanda és el moment més important, i l’estat de recepció dels productes, la clau.

El Corte Inglés i Carrefour, més quota 'online' que 'offline'

Notícies relacionades

El Corte Inglés quadruplica la seva quota ‘online’ (8 %) en comparació amb la botiga física (2 %), una cosa que també succeeix amb Carrefour (17 % ‘online’ per 14 % en locals), segons The Cocktail, que situa Mercadona com a líder de la venda ‘online’ d’aliments amb un 22 % de quota, tot i que en un percentatge més baix en comparació a la preponderància de la seva botiga física amb un 36 %, segons els 1.500 consumidors enquestats per The Cocktail durant la primera i segona setmana de juny del 2018, és a dir, abans que el supermercat llancés la seva nova pàgina web.

D’altra banda, Amazon té una quota del 14 % i Día manté un 8 % tant en botiga com a internet.