Energia

La CNMC obliga les grans elèctriques a canviar el nom de les seves filials

Les filials d'Endesa, Iberdrola, EDP, Viesgo, Naturgy i CHC tenen sis mesos per canviar la seva imatge de marca i evitar així la confusió entre els seus clients

zentauroepp35960838 madrid 19 10 2016   el presidente de la cnmc  jos  mar a mar180222132729

zentauroepp35960838 madrid 19 10 2016 el presidente de la cnmc jos mar a mar180222132729

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Fins ara un mateix grup empresarial com ara Iberdrola, Endesa, Naturgy, EDP, Viesgo i CHC podia prestar serveis a través d’una de comercialitzadora regulada i a través d’una comercialitzadora lliure i tenir una companyia de distribució amb el mateix nom. No obstant, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha decidit obligar les diferents filials de les grans companyies que canviïn la seva imatge de marca per evitar confusió entre els consumidors i que puguin identificar quina és la seva companyia.

Les grans companyies venen energia (gas i electricitat) a través de dues empreses diferents, que facturen preus diferents; unes a un preu regulat, el conegut com a PVPC, que són les anomenades comercialitzadores de referència (COR), i altres, les comercialitzadores al mercat lliure, que fixen un preu amb el client. Però al compartir el mateix nom, molts clients desconeixen a quina comercialitzadora pertany la seva factura i quin és el seu contracte.

8 de cada 10 consumidors no saben a quin mercat són

Segons el Plafó de Llars del 2017 de la CNMC, 8 de cada 10 llars és incapaç de distingir si estan pagant el preu de la llum amb el preu regulat (PVPC en electricitat i TUR en gas) o a preus lliures. 

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) va denunciar el 2016 les grans elèctriques davant del regulador a l’entendre que aquests grans grups no diferenciaven les seves activitats en els dos mercats, la qual cosa, va considerar que era "clarament perjudicial per als usuaris, a l’impedir-los saber amb exactitud amb qui contracten l’electricitat". Un fet que consideren que és utilitzat per aquestes companyies com una estratègia per confondre els clients "de manera conscient" i dificultar l’entrada de nous comercialitzadors.

Segons la CNMC, hi ha una forta concentració al mercat de l’electricitat per part de les comercialitzadores que pertanyen al mateix grup empresarial que les distribuïdores, i que suposen el 82% dels 28,2 milions de consumidors connectats a xarxes de les principals empreses de distribució.

Canvis necessaris

Les empreses estan obligades a realitzar canvis radicals en la seva presentació de marca, és a dir, en el nom, imatge (logotip) i en la informació que es remet als consumidors per qualsevol canal de comunicació (telefònic, escrit, web, presencial) que haurà de ser diferent. I no serà possible fer trampes. En aquest sentit, el regulador avisa que per al canvi de nom no s’hi val només amb incorporar el terme "distribuïdor", "comercialitzador de referència" o "comercialitzador d’últim recurs".

 

A més, serà necessari que canviïn el logotip (imatge de marca) de manera que "la seva comparació gràfica, fonètica o conceptual, no indueixi a error" i adverteix, novament, que utilitzar paraules, lletres, xifres, figures, signes, dibuixos o símbols iguals entre la comercialitzadora de referència, la lliure i la distribuïdora "confon els clients".

Notícies relacionades

 

Si les empreses tenen dubtes sobre les seves futures propostes, la CNMC els dona un període de tres mesos de marge per poder valorar-les.

Temes:

Energia