Conflictes laborals

Els pilots i tripulants de cabina de Ryanair a Alemanya aniran a la vaga aquest dimecres

El sindicat de pilots alemany Vereinigung Cockpit i el de TCPs Ver.di anuncia una nova vaga de 24 hores

Ryanair ha anunciat la cancel·lació de 150 dels 400 previstos per a aquell dia amb sortida o destinació Alemanya

ryanair-cotrina-2

ryanair-cotrina-2

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Una nova jornada de vaga amenaça Ryanair. 48 hores després que els tripulants de cabina d’Espanya, Itàlia, Bèlgica, Holanda i Portugal anunciessin noves aturades conjuntes l’última setmana de setembre, el sindicat de pilots alemany Vereinigung Cockpit (VC) ha anunciat una nova vaga de 24 hores per a demà 12 de setembre, al qual també s’ha afegit el sindicat de tripulants de cabina alemany Ver.di. Ryanair ha anunciat la cancel·lació de 150 dels 400 vols previstos per a aquell dia a Alemanya. 

“Malgrat les aturades a començaments d’agost, les negociacions estan aturades. Seguim a l’espera de solucions”, va afirmar en un comunicat el president de la Política de Negociació Col·lectiva de Vereinigung Cockpit, Ingolf Schumacher.

Els pilots alemanys demanen millores salarials i laborals des de fa més d’un any, no obstant, des de la companyia no se’ls ha ofert cap millora. Segons el comunicat, VC va convidar a la companyia a tenir una reunió de mediació al setembre, però Ryanair només volia tenir-la amb Kieran Mulvey –el mediador que va aconseguir arriba a un acord entre Ryanair i els pilots irlandesos–, una cosa que no va convèncer el sindicat alemany perquè "no coneix la legislació alemanya", per tant, els van presentar altres propostes que no van ser acceptades per la companyia. “La direcció de Ryanair no sembla que estigui interessada a trobar una solució en absolut”, precisa el comunicat.

D’altra banda, des de la companyia han tornat a la càrrega amb les mateixes amenaces de retallades de plantilla que quan es va produir la vaga de tripulants de cabina el mes de juliol. “Si les vagues continuen, acabaran provocant retallades en bases i llocs de treball tant a la plantilla de pilots com en la de tripulants de cabina (TCP), especialment en algunes bases secundàries d’Alemanya, que venen patint pèrdues durant la temporada d’hivern i patiran més si es continuen produint vagues reiterades i innecessàries”, va sostenir en un comunicat el responsable de màrqueting de l’aerolínia, Kenny Jacobs. 

Acords en altres països

El cas alemany és diferent al de la resta de països, ja que a Alemanya el nombre de contractes directes amb la companyia és pròxim al 80%, i el principal reclam són “millors salaris i contractes” i que es redueixin les hores laborals de 18 a 16. Per això, el sindicat alemany VC considera que els acords assolits entre la companyia i els pilots a Irlanda i Itàlia no poden ser la base d’una solució a Alemanya. 

“En aquests acords falten aspectes crucials per arribar a una solució global a Alemanya. Fins ara, fins i tot aIrlanda, no s’han assolit convenis col·lectius sobre remuneració ni condicions generals de feina,per tant, l’acció industrial [vaga] no pot ser descartada”, argumenten. Sobre l’acord italià, el primer conveni col·lectiu que firma l’empresa, el sindicat VC considera que els aspectes estructurals, com arahores de feina i salaris, no s’han regulat adequadament.

Reunió amb la Comissió Europea

Notícies relacionades

D’altra banda, els representants sindicals de tripulants de cabina a Espanya (USO i Sitcpla), Itàlia (UILTRASPORTI i FILT-CGIL), Portugal (SNPVAC), Bèlgica (CNE / LBC) i Holanda (FNV) es reuniran dijous vinent, 13 de setembre, a Brussel·les amb Matej Zakonjsek, membre del Gabinet; la comissària de Transports, Violeta Bulc, i Inge Bernaerts, membre del Gabinet de la comissària Thyssen, perquè la Comissió Europea actuï en vista de la companyia i el seu model de negoci.

“Presentarem una queixa per la impunitat amb què Ryanair opera i la falta de respecte amb què tracta treballadors i passatgers, als que ja ha dit que no va compensar els seus drets, en relació amb les cancel·lacions. Els governs han de deixar de mirar cap a un altre costat i prendre mesures”, va explicar en un comunicat el responsable de Vol d’USO Sector Aeri, Ernesto Iglesias.