TRANSPORT

¿Per què s'ha perdut la meva maleta?

És més probable que s'extraviï l'equipatge en un vol en connexió o des d'un aeroport de pista curta

Els passatgers poden reclamar fins a 1.400 euros d'indemnització

zentauroepp5047896 el prat 25 08 2006 maletas perdidas en la terminal b del aer180824172707

zentauroepp5047896 el prat 25 08 2006 maletas perdidas en la terminal b del aer180824172707 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Tornar de vacances i que al’aeroport  no aparegui la maleta facturada. O el que és encara pitjor: anar-se’n de vacances i a l’arribar a destinació no tenir equipatge. La pèrdua (total o temporal) de les maletes és una de les incidències que més molesten els viatgers. La incorporació de tecnologia està fent reduir el percentatge d’equipatges que no arriben quan toca a destinació, però a Europa hi continua havent zones on les maletes tarden més del compte a arribar. ¿Per què passa?

Segons SITA (empresa de serveis tecnològics per a la indústria aeronàutica), el 2016 (l’últim any amb xifres disponibles) es van perdre o van retardar a tot el món 21,6 milions de maletes, cosa que suposa una caiguda del 7,2% respecte d’un any abans. Aquesta xifra implica que es perden o retarden 5,73 maletes per cada 1.000 passatgers, una taxa que va caure el 12,25% respecte del 2015. “Des del 2007, el nombre de maletes perdudes ha caigut el 51,1%”, agrega aquest organisme.

El descens de les maletes perdudes ve donat, sobretot, per la implementació de tecnologia als aeroports. “Cada vegada és més difícil que es perdi una maleta a aeroports com el de Barcelona, perquè està gairebé tot automatitzat. Pot passar, és clar, però cada vegada és més complicat”, afirmen fonts del sector. La implementació d’etiquetes amb radiofreqüència, per exemple, és una de les novetats que està facilitant el control de l’equipatge.

El 47% del total de maletes que es retarden és per problemes en el canvi de vols en connexió. El 16%, per problemes en l’embarcament de l’equipatge i el 15% per problemes enl’emissió del bitllet/intercanvis de maleta. A Europa, no obstant, hi ha altres causes que poden influir: les pistes curtes i la meteorologia, assenyalen des del sector.

“Quan els aeroports són de pista curta i quan bufa vent de cua, l’avió s’ha d’enlairar amb un pes màxim per qüestions de seguretat”, expliquen fonts d’una aerolínia. En vista d’una situació així, cal decidir qui es queda a terra, i se sol optar per les maletes. Passa sobretot a l’estiu, quan els vols van plens, i a aeroports especialment conflictius, com són les illes gregues i, perexemple, Florència.

Hi pot haver, és clar, errors humans (que es dirigeixi malament la maleta, que caigui del carro), però no és habitual. No obstant, els retards sí que afecten les maletes perdudes, en especial alstreballadors de ‘handling’, que són els que les carreguen, expliquen fonts sindicals: “Les empreses reparteixen els treballadors, que som els que carreguem les maletes, segons la previsió de càrrega de treball. Si hi ha retards de quatre hores, és possible que quan arribin els avions hi hagi molt menys personal, i llavors s’allarguen els torns dels empleats amb el que implica això”, assenyalen les mateixes fonts. La sobrecàrrega de treball va ser un dels motius que van argumentar els sindicats per convocar vaga de handling d’Iberia a Barcelona el mes passat.

Del total d’incidències amb maletes a tot el món, el 77% arriben amb retard, un 16% arriben fetes malbé i el 7% es perden o són robades.

Com reclamar una maleta perduda o feta malbé

Quan una maleta arriba feta malbé o amb retard, l’usuari té dret a reclamar. “En casos en què l’equipatge s’ha fet malbé, l’aerolínia té l’obligació de reemplaçar-lo per una peça d’igual o més qualitat, o fer-se càrrec de la reparació”, expliquen des de Reclamador.es. Si l’equipatge no apareix a la cinta d’entrega, el passatger ha d’acudir al taulell de la companyia aèria amb el resguard de l’equipatge en mà (document que s’entrega al facturar), s’ha de completar un document denominat comunament PIR (part d’irregularitat d’equipatge). “És recomanable omplir-lo abans d’abandonar l’aeroport”, afirmen.

Notícies relacionades

Amb aquest PIR es podrà presentar la reclamació posterior. La llei preveu una indemnització màxima de 1.400 euros per maletes perdudes/fetes malbé, una suma que correspondrà a tiquets factures que el passatger presenti (objectes que anaven dins de les maletes).

Segons Reclamador.es, la majoria de reclamacions rebudes són per errors en els vols en connexió, i baixen els problemes de pèrdues i retards per l’augment dels vols punt a punt (tot i que pugen les reclamacions per equipatges fets malbé). Des de començament d’any, les aerolínies més reclamades per problemes de maletes en aquesta pàgina són Iberia (25%, a causa dels vols en connexió), Vueling (21%), Air Europa (12%), Ryanair (6%) i Air France (4%).