03 juny 2020

Anar al contingut

UN ANY DESPRÉS DEL CAOS AL PRAT

Els vigilants de seguretat tornen la tensió als aeroports

Els treballadors d'Ilunion convoquen la vaga a partir del 24 d'agost a Madrid

El conflicte podria estendre's als aeroports de Barcelona i Santander

Efe

Els vigilants de seguretat tornen la tensió als aeroports

ELISENDA PONS

L’amenaça d’una nova mobilització dels vigilants de seguretat en plena temporada alta sobrevola els aeroports espanyols un any després del conflicte protagonitzat al de Barcelona-El Prat pels treballadors d’Eulen Seguretat.

En aquesta ocasió, estan cridats a la vaga, des del pròxim 24 d’agost fins al 3 de setembre, entre les 5 i 14 hores, els vigilants de seguretat d’Ilunion Seguretat  que deixen els seus serveis a l’aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas.

El conflicte del Prat es va resoldre amb un laude arbitral les mesures del qual, com el cobrament de complements salarials, van ser acordades també pel grup de treball sobre la seguretat privada en les infraestructures de transport de competència estatal, en què va participar el Ministeri de Foment.

Aquestes mesures van ser incloses posteriorment al nou conveni col·lectiu del sector i als plecs de licitacions dels nous contractes de serveis de seguretat d’AENA  adjudicats aquest any.

Alternativa Sindical, el quart sindicat amb més representació al sector de la seguretat privada, ha denunciat ara que Ilunion incompleix les millores acordades i que també ho fan altres empreses concessionàries com Segurisa o Trablisa, per la qual cosa no descarta que les mobilitzacions s’estenguin a altres aeroports com el de Santander o El Prat.

Eulen, que actualment presta serveis d’inspecció d’equipatges a Barajas i de seguretat a aeroports petits com Albacete, Sant Sebastià o Melilla, ha assegurat que paga tots els plus acordats i que no té comunicat cap conflicte laboral.

L’amenaça de vaga a l’aeroport madrileny s’ha accentuat després que l’acte de mediació entre Ilunion i els treballadors celebrat divendres passat en l’Institut Laboral finalitzés sense acord i sense compromís per part de l’empresa d’acudir a una nova reunió amb el comitè de vaga.

Aquest considera “insuficient” la proposta que Ilunion va presentar en la mediació ja que, segons la seva opinió, no dona resposta a cap dels punts més destacats de les seves reivindicacions: el compliment íntegre dels acords amb Foment i el respecte als pactes assolits amb l’anterior concessionària, Prosegur.

USO reclama el pagament dels plus

En paral·lel a la convocatòria de vaga, un altre sindicat, USO, ha plantejat un conflicte col·lectiu davant del Servei Interconfederal de Mediació i Arbitratge (SIMA) per reclamar el pagament dels plus com a pas previ a la presentació d’una denúncia davant de l’Audiència Nacional.

Atès que els vigilants encara no han rebut els plusos corresponents, USO ha decidit aclarir la qüestió en l’acte de mediació o sol·licitar una nova reunió de la taula en la qual es va arribar a l’acord, en què va participar Foment.

Les aerolínies han mostrat preocupació en vista de l’amenaça de vaga a Barajas en plena temporada alta, ja que temen que pugui provocar caos i un gran perjudici per als passatgers i l’operativa.

L’Associació de Companyies Espanyoles de Transport Aeri (Aceta) ha apel·lat al diàleg a les dues parts, a més de fer una crida a AENA, com a titular del servei aeroportuari i adjudicador del contracte a Ilunion, i als ministeris de Treball, Interior i Foment perquè, en el que en depengui, adoptin totes les mesures necessàries per evitar les aturades.

Aceta confia que no es tornarà a reproduir la situació viscuda l’estiu passat al Prat, amb innombrables cues als filtres de seguretat i les consegüents pèrdues de vols dels passatgers i retards operatius de les companyies.