Anar al contingut

CALENDARI D'ATURADES

Dates de les vagues de Ryanair i Iberia a l'aeroport de Barcelona aquest estiu

Les convocatòries de vaga de treballadors de terra d'Aena i Iberia, juntament amb les de pilots i tripulants de Ryanair, complicaran les vacances

Jordi Jon Pardo

La setmana va començar malament per a Barcelona-el Prat, quan 15.000 passatgers de Vueling (14.300, segons va confirmar la companyia) es van veure afectats dilluns passat per les cancel·lacions que es van produir en vols d’aquesta companyia a causa de les tempestes. La situació té poc recorregut de millora, en un calendari marcat per les vagues que amenacen els viatges d’aquest juliol a les terminals de Barcelona que pot portar al col·lapse d’un dels aeroports més transitats d’Europa.

Les interminables cues de viatgers, el terra ple d’escombraries i les protestes del personal de seguretat són algunes de les imatges que ens ha deixat el Prat aquests últims anys. La llista sembla que es pot ampliar en les dues properes setmanes, d’una banda, amb les vagues del personal de terra de la xarxa d’Aena (a l’espera de tancar-se l’acord entre sindicats i patronal) i de la plantilla d’Iberia a l’aeroport del Prat, mentre que els pilots de Ryanair a Irlanda i els tripulants de cabina a quatre països europeus, entre els quals Espanya, també tenen previst amenaçar les vacances de milers de persones.

Vaga de pilots de Ryanair: 20 i 24 de juliol

La temporada de vagues començarà aquest divendres 20 de juliol amb gairebé un centenar de pilots de Ryanair a Irlanda, amb la possibilitat d’allargar-se fins a la primera setmana d’agost.

Entre els motius de la convocatòria, destaca la demanda de millors condicions laborals i una nova regulació en la mobilitat entre bases. L’atur dels pilots el 20 i 24 de juliol ha obligat la companyia a cancel·lar aquest divendres un total de 24 vols d’Irlanda al Regne Unit.

Vaga d’auxiliars de vol de Ryanair: 25 i 26 de juliol

Els 1.800 treballadors espanyols a les cabines de Ryanair exigeixen que se’ls apliqui la legislació laboral nacional (i no la irlandesa com fa la companyia), millores de les condicions salarials i laborals així com una reducció de l’alta temporalitat.

Els tripulants de cabina i passatgers d’Espanya, Itàlia, Bèlgica i Portugal faran aturades aquestes pròximes setmanes de juliol i agost. A Espanya, la convocatòria s’ha marcat el 25 i el 26 de juliol

En el cas de Ryanair, les negociacions amb els sindicats han fracassat. USO i Sitcpla (el sindicat de tripulants de cabina de passatgers), acusen en un comunicat l’aerolínia de ser l’“últim reducte d’abús i unilateralitat propis de l’Edat Mitjana”. L’empresa irlandesa es defensa explicant que cobren fins a 40.000 euros anuals, amb cinc dies d’ocupació i tres de descans i unes condicions per sobre de les mínimes del regulador europeu.

Avisos als passatgers afectats

Ryanair cancel·larà (o ajornarà) fins a 400 vols cap a o des d’Espanya, del total de 600 que afectaran uns 100.000 passatgers en els dos dies d’aturada previstos.

La companyia assegura que notifica les cancel·lacions amb anterioritat a tots els afectats, amb l’opció de reemborsar el bitllet o ser recol·locat en un altre vol pocs dies després.

Vaga de personal de terra d’Iberia: 27 i 28 de juliol i 3 i 4 d’agost

La temporada continuarà amb els treballadors de terra d’Iberia a l’aeroport del Prat durant dos divendres i dos dissabtes (27 i 28 de juliol; 3 i 4 d’agost) que coincideix amb els caps de setmana més importants de l’any per al turisme internacional.

A la vaga d’Iberia s’hi han sumat uns 2.000 treballadors del servei de facturació, embarcament i desembarcament i càrrega i descàrrega d’equipatges, segons ha informat UGT. El sindicat al·lega una “sobrecàrrega de feina” i un conveni frenat a més d’un problema substancial amb “la falta de contractació estable, la necessitat d’incrementar la plantilla eventual o l’ús indiscriminat d’hores extra d’obligat compliment”.

Principi d’acord per evitar la vaga d’Aena el 29 de juliol

Els sindicats CCOOUGT i USO i la patronal del sector ASEATA van arribar a un principi d’acord per allunyar els treballadors que presten serveis de càrrega i descàrrega de persones, mercaderia i equipatge a avions, denominats handling, d’una vaga als aeroports de tot Espanya.

En principi, la tercera vaga la firmava el personal de terra de les empreses privades que donen servei a la xarxa d’Aena, propietària de l’aeroport de Barcelona el Prat, que prometia ser la més multitudinària.

A l’espera de l’acord, la vaga cridaria els 60.000 empleats d’Iberia –com la vaga del Prat–, Swissport, Acciona, Groundforce (Globalia), Atlántica, Clever, AviaPartner, Menzies, easyJet i Lesma-Ryanair que s’encarreguen de l’assistència a passatgers de mobilitat reduïda, el servei de passarel·les i la gestió de mercaderia.