ENERGIA I CLIMA

Arias Cañete adverteix Ribera sobre els cinc procediments d'infracció d'energia oberts a la UE

El comissari europeu defensa que hi ha models dièsel "molt menys contaminants i que compleixen les normes comunitàries"

zentauroepp43705615 jw01  luxemburgo  11 06 2018   la nueva ministra espa ola de180611111216

zentauroepp43705615 jw01 luxemburgo 11 06 2018 la nueva ministra espa ola de180611111216 / JULIEN WARNAND

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El comissari europeu d’Acció pel Clima i Energia, Miguel Arias Cañete, va advertir aquest dimarts sobre els cinc procediments d’infracció que té Espanya oberts a Europa en termes d’energia que la ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, haurà de resoldre com més aviat millor "perquè estem a punt d’anar als tribunals", va dir.

Així ho ha precisat durant un esmorzar informatiu organitzat per Europa Press, en el qual va reconèixer que aquest va ser un dels principals temes tractats en la reunió que aquest dilluns va mantenir amb Ribera i en la qual va demanar "ambició" a la ministra a la redacció del pla integrat d’Energia i Clima.

"No té sentit fer una revolució per a la transició si no es compleix la legislació", va afirmar Cañete, que va informar que a més del d’energia, en matèria de Clima, Espanya té 116 procediments oberts amb la Unió Europea d’un total de 1.819 entre tots els països.

Interconnexions electricitat i gas

El comissari europeu va fer especial èmfasi en la importància de les interconnexions elèctriques i gasístiques de la Península Ibèrica sobre les quals va precisar: "Durant molt temps hem retardat el seu progrés entre altres raons perquè no eren dels interessos empresarials fonamentals".

En el cas de les interconnexions elèctriques, "el Consell establia que l’objectiu el 2030 seria del 15% i estem en el 6%", va criticar Cañete. Si bé la intervenció gasística d’Espanya ascendeix al 16% amb Europa, la mitjana europea és del 300%: "Els reguladors francès i espanyol han d’adoptar de seguida una decisió conjunta sobre la distribució dels costos del projecte i la seva inclusió en les tarifes", va afirmar.

Per això espera que se’ls pugui donar un "impuls" en la cimera d’interconnexions que se celebrarà a Lisboa el dia 27 d’aquest mes i que comptarà amb la participació d’Espanya, Portugal, França i la Unió Europea.

El final del dièsel

Cañete ha assegurat aquest dimarts que “hi ha models dièsel que són molt menys contaminants i que compleixen les normes comunitàries” en relació amb les declaracions de la ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, en les quals deia que el dièsel “té els dies comptats”.

"És erroni parlar del dièsel en general, perquè no és el mateix un vehicle dièsel regulat per la norma Euro1, Euro2, Euro3 que vehicles sota la norma Euro6, perquè aquests són 80 mil·ligrams, que comparats amb els dièsel històrics poden contaminar un 80% menys i en partícules, un 90% menys", va afegir Cañete.

Notícies relacionades

El comissari va afirmar que "és evident que la direcció del viatge va cap a un sector de transport amb zero o baixes emissions", però alhora hi ha diversos "colls d’ampolla" que impedeixen que l’electrificació sigui tan immediata, com la "falta de models" de vehicles amb tecnologies elèctriques; l’absència de producció de bateries a la UE i, sobretot, "la falta de punts de recàrrega".

En aquest sentit, va dir que el 2017 a la Unió Europea hi havia 83.000 punts de recàrrega, i per assolir el 30% de reducció emissions de CO2, per als vehicles de baixes o zero emissions fins a l’any 2030 n’hi hauria d’haver 2.600.000; i per al 40%, 4.300.0000. Mentre que a Espanya hi ha 1.754 punts de recàrrega, i per assolir l’objectiu del 30% n’hi hauria d’haver 220.000; i per al 50%, 380.000.