Anar al contingut

Primer trimestre

IAG multiplica per 14 el seu benefici gràcies als extraordinaris

El grup d'aerolínies, format, entre d'altres, per Iberia, ha registrat, sense incloure les partides extraordinàries, un benefici de 206 milions d'eurose 206 milions d'euros

El conseller delegat ha informat que han obert contactes amb Norwegian respecte a una possible oferta d'adquisició, sense acord encara

El Periódico

IAG multiplica per 14 el seu benefici gràcies als extraordinaris

Victor R. Caivano (AP)

El grup empresarial d'aerolínies IAG, que engloba Iberia, British Airways (BA), Vueling i Aer Lingus, ha registrat un benefici de 206 milions d'euros en el primer trimestre de l'any, dada que suposa multiplicar per més del doble (+186%) el que va aconseguir en el mateix període del 2017. No obstant això, si s'inclouen les partides extraordinàries, els guanys es disparen fins als 794 milions d'euros, gairebé 14 vegades més que el resultat trimestral aconseguit un any abans (57 milions).

En concret, l'impacte net en beneficis de les operacions per canvi de divisa del trimestre ha sigut favorable en 58 milions d'euros, segons ha detallat el grup aeri, que ha admès un càrrec excepcional de 39 milions d'euros relacionat amb la continuació de les iniciatives de transformació de British Airways.

Així mateix, els canvis en els plans de pensions de la britànica han propiciat una "reducció excepcional del passiu" del grup per prestacions definides per valor de 872 milions d'euros i dels costos en efectiu associats per acords transitoris per valor de 192 milions d'euros, uns imports nets que figuren com a partida excepcional de 678 milions d'euros dins del compte de resultats.

El benefici de les operacions s'ha situat en 280 milions d'euros, un 75% més que en el primer trimestre del 2017, cosa que suposa un increment de 120 milions d'euros respecte a l'any anterior, segons ha informat la companyia, els ingressos totals de la qual han crescut un 2,1%, fins a 5.022 milions d'euros.

Durant el primer trimestre, el benefici operatiu després de partides excepcionals va assolir els 919 milions d'euros, fet que suposa un multiplicar per 6,5 vegades el resultat d'un any abans (+552%).

"Hem registrat un altre rendiment trimestral sòlid, amb un benefici de les operacions de 280 milions d'euros abans de partides excepcionals, superant, així, els 160 milions d'euros de l'any anterior", ha destacat el conseller delegat d'IAG, Willie Walsh, que ha evitat, per preguntes dels periodistes, fer comentaris sobre la possibilitat del grup de fer una opa sobre el 100% de Norwegian.

Consideren opcions sobre Norwegian

El 12 d'abril, IAG va anunciar la compra d'un 4,61% del capital de Norwegian Air Shuttle, un participació minoritària destinada a establir una posició des de la qual iniciar converses amb la companyia noruega, obrint la porta a la possibilitat de llançar una opa sobre el 100% de la companyia.

Aquest divendres el grup ha confirmat la presa de contacte amb el consell d'administració de Norwegian respecte a una possible oferta, sense arribar a un acord. Actualment, està considerant les seves opcions en relació amb l'aerolínia noruega, segons han assenyalat en la presentació els inversors.

1.500 milions en convertibles

Segons figura en l'ordre del dia de la convocatòria de la seva pròxima junta d'accionistes, el consell d'administració demanarà autorització per emetre valors convertibles o canviables per valor de 1.500 milions d'euros, així com per amortitzar fins a 185 milions d'accions pròpies, representatives d'un 9% del capital.

"La nostra tendència positiva dels ingressos unitaris de passatge continua amb un increment d'un 3,5% a tipus de canvi constants. Aquesta tendència es va beneficiar de l'efecte de les dates de la Setmana Santa. Els nostres costos unitaris, exclòs el combustibl,e abans de partides excepcionals han disminuït un 0,9% a tipus de canvi constants", ha afegit Walsh.

Efecte del combustible

Per la banda dels costos, les despeses de combustible han augmentat un 4,7%, amb un increment significatiu dels costos unitaris de combustible del 10,4% a tipus de canvi constants, a causa dels preus mitjans del carburant després de cobertures.

Les despeses de propietat han descendit un 3%, mentre que les despeses unitàries de propietat a tipus de canvi constants han disminuït un 1,6% gràcies al creixement eficient per la incorporació de nous avions, amb 551 avions en servei a 31 de març. D'altra banda, les despeses de personal han augmentat un 0,2% en el primer trimestre del 2018 respecte a l'any anterior, sense registrar variació en el nombre de plantilla.

Les despeses no operatives netes durant el trimestre han ascendit a 34 milions d'euros, després de retallar-se un 49% en contrast amb els 67 milions d'euros comptabilitzats un any abans, principalment per la reducció de despeses netes de finançament.

Previsió de més beneficis el 2018

Als nivells actuals del preu del combustible i tipus de canvi, IAG espera que el seu benefici de les operacions el 2018 mostri un increment respecte a l'any anterior. El grup aeri preveu créixer un 6,8% aquest any gràcies a l'augment de capacitat previst en totes les seves aerolínies. Concretament un 10,1% a Aer Lingus, el 2,6% a BA, el 7,9% a Iberia i el 13,3% a Vueling. A més de l'increment d'oferta a LEVEL, amb la incorporació de tres avions addicionals, fins a cinc a l'estiu.

La companyia preveu que tant els ingressos unitaris de passatge com els costos unitaris, exclòs el combustible, millorin a tipus de canvi constants.

IAG té una posició en efectiu de 7.442 milions d'euros, similar a l'any anterior, mentre que el deute net ajustat s'ha reduït en 651 milions d'euros, un 9,2% menys, fins als 6.447 milions. Amb tot, la ràtio d'endeutament neta ajustada, l'ebitdar, ha baixat 0,3 punts, fins a 1,2 vegades.

De cara a l'exercici complet, manté els objectius i la intenció de tornar 500 milions als accionistes a través de recompra d'accions al llarg d'aquest any, com ja havia anunciat. A més, ha proposat el pagament d'un dividend complementari en efectiu de 0,145 euros per títol, subjecte a l'aprovació de la junta d'accionistes al juny, que s'abonaria a partir del 2 de juliol. 

Temes: Norwegian Iberia