canvis en el transport

El taxi es reforça per competir amb Uber i Cabify

La Taula Tècnica decideix elevar un 20% la presència d'automòbils els caps de setmana fins al 4 de juny.

Alguns assalariats es queixen veient les pressions per elevar la jornada laboral, malgrat ser teòricament voluntari

zentauroepp39535966 barcelona    02 08 2017      barcelona   taxi circulando de 180302173945

zentauroepp39535966 barcelona 02 08 2017 barcelona taxi circulando de 180302173945 / JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La falta de taxis a Barcelona els caps de setmana i la creixent competència de plataformes privades com Uber i Cabify ha obligat la Taula Tècnica, organisme que agrupa els representants del sector al'àrea metropolitana, a incrementar un 20% l'oferta de vehicles entre el pròxim cap de setmana i el 4 de juny.  La mesura pretén flexibilitzar l'oferta del servei de taxi a la ciutat en uns moments d'elevada afluència turística i activitat econòmica normal, just abans de l'arribada de l'estiu. 

La decisió consensuada per les principals associacions professionals del sector, patronals i l'administració és el resultat de les consultes prèvies als professionals del sector, encara que la mesura no ha satisfet a tothom. Alguns dels assalariats del sector han denunciat a aquest diari que hi ha pressions per incrementar les hores treballades aquests caps de setmana, malgrat que en teoria aquest increment de la jornada laboral és voluntari. 

La mesura estableix que taxis que no podien treballar (segons l'ordre establert pels acabaments del número de llicència) puguin mantenir-se al carrer. Permet a les llicències que realitzen el descans obligatori el cap de setmana treballar entre les 6.00 h de dissabte fins a les 5.00 h de dilluns, segons regula el decret de gerència de l'Institut Metropolità del Taxi (IMET). Aquesta liberalització parcial del servei està limitada als serveis urbans. ja que s'especifica que els taxis de les llicències afectades "no podran encotxar ni a l'aeroport ni al port de Barcelona". 

Segons l'opinió d'Alberto Álvarez, representant a la Taula Tècnica dels assalariats i membre de l'Associació Professional Elit Taxi, el sector estava davant l'obligació d'incrementar i millorar el servei, ja que durant els caps de setmana la situació de falta d'oferta ha començat a ser preocupant. "És una mesura pensant d'una manera global en el sector. Hi pot haver taxistes a qui vagi millor o pitjor, però hem de pensar en els clients i un 20% d'increment de la flota ha de millorar la situació. Cal deixar clar que no és obligatori sortir".

Les reunions de la Taula Tècnica van estar precedides per sondejos al sector en els quals es va plantejar la possibilitat d'una liberalització total els caps de setmana, el 10% de la flota o el 20%. Al final es va triar aquesta última possibilitat amb l'objectiu que l'oferta de taxis no arribés a ser excessiva. 

Sobre el fet que alguns professionals assalariats tinguin pressions per treballar els caps de setmana, les associacions representants insten a la defensa dels drets, tot i que al sector també s'és conscient que molts professionals tendeixen a treballar més hores del que marca la jornada, com una manera d'incrementar els modestos salaris que cobren. 

La competència de plataformes privades d'internet ha obligat a dibuixar un marc legal més flexible per als taxistes i la nova relaxació horària aplicada a Barcelona forma part d'aquest context. El Govern de Mariano Rajoy va aprovar aquest mes passat, per la via de la urgència, un decret llei que garanteix el límit d'una llicència de vehicle de lloguer amb conductor (VTC, els que utilitzen l'americana Uber o l'espanyola Cabify) per cada 30 llicències existents per a taxis. La nova norma, encara pendent de convalidació al Congrés, pretén equilibrar el sector del VTC en relació amb el del taxi i garantir una convivència equilibrada entre tots dos.

Notícies relacionades

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va advocar aquest dimecres per un "desenvolupament harmònic" del transport. Aquesta concepció allunyada de conflictes, es basaria segons De la Serna a "establir d'una manera sòlida un proporció que faci que tothom es pugui sentir a gust i en un marc de conveniència adequat perquè els sistemes poden conviure".

Atesos els problemes legals d'Uber i Cabify en algunes ciutats, el marc normatiu espanyol és menys perjudicial del que podria pensar-se, encara que el sector del taxi està disposat a ampliar la batalla als carrers amb millores de servei que difuminin les diferències i adaptin l'oferta als nous temps. 

Uber perd la llicència a Brighton

Uber ja no podrà oferir els serveis dels seus conductors a la ciutat britànica de Brighton. La raó és que les autoritats locals d'aquesta població del sud d'Anglaterra ha decidit que l'‘app' en què es basa el servei no és "adequada" respecte a la custòdia de les dades personals dels clients i a l'ús de conductors externs a l'àrea de treball. La firma de Silicon Valley també està lluitant contra la decisió del regulador del transport de Londres, que el setembre passat també va desposseir de la llicència la companyia. <span style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: PTSerif-Regular; font-size: 20px; background-color: rgb(244, 245, 246);">Uber ha realitzat canvis en el seu model comercial en els últims mesos, i ha respost les sol·licituds dels reguladors, inclosa la presentació d'assistència telefònica les 24 hores, els 7 dies de la setmana, i la presentació proactiva d'incidents greus a la policia. </span><span style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: PTSerif-Regular; font-size: 20px; background-color: rgb(244, 245, 246);">Si bé les seves llicències s'han renovat a diverses ciutats britàniques, incloses Sheffield, Cambridge, Nottingham i Leicester, el consell de York va treure a l'empresa la seva capacitat per operar l'any passat.</span>

Temes:

Taxis