Anar al contingut

CONSUM

L'auge dels aliments 'sense'

La majoria de novetats de la fira Alimentaria són productes més saludables, sense gluten, sucres o alcohol

A l'altre costat, les empreses també aposten pels 'superaliments'

Josep M. Berengueras

L'auge dels aliments 'sense'

Sense greixos. Sense sucres (afegits o no). Sense edulcorants. Sense lactosa. Sense gluten. Sense sal. Sense alcohol. Sense conservants. Sense colorants. Sense... El sense està de moda. I on millor es pot veure l’auge dels aliments sense és a Alimentaria, la fira d’alimentació més gran d’Espanya i una de les més importants del món, que se celebra fins dijous al recinte fira del Gran Via de l’Hospitalet. Les marques saben que el consumidor cada vegada es preocupa més per la seva salut i la dels seus, i la gran majoria dels llançaments anunciats al saló són en aquesta línia.

Entre les 4.500 empreses presents a la cita és fàcil trobar productes que es promocionen com a saludables. «Evidentment que ha augmentat la preocupació pel que mengem. Hi ha gent que ha descobert de cop i volta que estava menjant massa d’algun aliment, i que això podia ser dolent per a la salut. I una altra que simplement veu que hi ha beneficis a consumir diferent, encara que sense oblidar plaers de tant en tant. Hem incorporat una quota bio a les nostres vides», explicaven ahir fonts d’Idilia Foods. Aquesta firma és una de les que ha mostrat el seu interès per aquest nou sector: ha presentat una Nocilla 0% (sense sucres afegits i amb estèvia), a més de dues noves varietats vegetals del seu batut Cola Cao Shake. «Tenim ganes de menjar millor, però també de continuar disfrutant al menjar i de no patir», afegeix.

Danone també s’ha unit a aquesta moda. Llançarà al mercat espanyol una nova marca, Light&Free, de iogurts amb zero greixos, sucres afegits i edulcorants artificials, així com un ventall de begudes sense conservants ni colorants.

També Coca-Cola s’ha sumat al tren de l’alimentació saludable i ampliarà la seva oferta amb el llançament de Honest, te i cafès ecològics a punt per prendre, i AdeS, la seva nova gamma de begudes vegetals.

«La categoria de llet sense lactosa va créixer l’any passat el 27% i és una tendència clara, no perquè hi hagi un 27 % d’intolerants, sinó perquè hi ha un consumidor que vol una llet més fàcil de pair», va explicar la directora de màrqueting i R+D de Pascual, Mar Doñate, a la fira. En el cas d’aquesta firma, el producte nou anunciat és una llet sense lactosa i amb cereals.

Freixenet va aprofitar ahir el marc de la fira per presentar una ginebra sense alcohol Gin Loe 0%, mentre que Maheso va anunciar una nova gamma de productes sense lactosa (croquetes, canelons) i noves referències en la seva gamma sense gluten.

Hi ha desenes de productes sense sals, sense additius, nous a la fira. Però també es poden trobar un altre tipus de productes que estan en auge, els que són per a celíacs. De fet, al saló hi ha present una zona amb expositors de marques que fabriquen productes exclusius sense gluten, des de magdalenes fins a carnis.

Una altra de les zones d’èxit del saló és l’específica per a productes halal. «El producte halal està de moda. I no només perquè els consumeixen els musulmans, sinó perquè cada dia són més les persones que volen menjar sa i recorren a aquest tipus de productes certificats, perquè saben que han sigut elaborats amb garanties», va destacar Tomás Guerrero, director de relacions internacionals d’Institut Halal d’Espanya. Aquest organisme, encarregat de certificar a les empreses locals que poden produir productes d’acord amb el halal, compta amb més de 400 firmes a Espanya. «El creixement és molt gran. A tot el món, entre el 2012 i el 2014 les vendes d’aliments i begudes halal es van incrementar a prop d’un 40%», explica.

Superaliments

I si els productes sense triomfen, també ho fan els superaliments: són aliments amb alta concentració de greixos saludables, antioxidants o vitamines, entre altres, amb alt potencial nutritiu. Ja n’hi ha alguns de sobres coneguts (com la quinoa), però altres que no ho són tant.

Noel Alimentaria, a la fira, aposta pels superaliments amb la presentació de dues referències de pit de gall dindi tallat a la qual s’han incorporat com a superaliments la col kale i el bròquil. També Maheso destaca amb un cous cous amb quinoa, un arròs integral amb búrgul i una quinoa amb kale.