Pilot comercial: una professió per a rics o endeutats

Els estudis per optar a conduir una aeronau comercial poden costar més de 100.000 euros

Molts dels aspirants s'han d'endeutar per aconseguir la titulació necessària

zentauroepp42520394 aeropuerto sabadell180315184610

zentauroepp42520394 aeropuerto sabadell180315184610 / Nuria Puentes

4
Es llegeix en minuts
Miquel Muñoz

Les professions que de petits somiem per al nostre futur solen estar lligades a una gran dificultat per poder arribar a exercir-les. La de pilot d'aerolínia no és una excepció: a més de talent en matèries com física o matemàtiques i uns nervis d'acer, fa falta un múscul financer personal extraordinari per accedir-hi. I és que el cost de la formació que permet pilotar una aeronau comercial pot arribar als 100.000 euros, una xifra difícil d'afrontar per a la majoria de llars, i que contrasta amb l'alta demanda de pilots que es preveu per als pròxims anys.

El preu per obtenir la llicència de pilot comercial (permís ATPL) varia segons l'escola i la via escollida per aconseguir-la. Tal com explica Juan, un estudiant del grau de Pilot d'aviació comercial i operacions aèries a CESDA, centre privat adscrit a la Universitat Rovira i Virgili, «hi ha tres vies». La llicència ATPL es pot obtenir de manera integrada mitjançant un curs de 18 mesos al qual es pot accedir sense cap formació aeronàutica prèvia; de manera modular, o sigui, un procés llarg que consisteix a encadenar l'obtenció de llicències de manera escalonada fins a arribar a l'ATPL, i per últim, mitjançant un grau universitari, com és el cas de Juan.

Aquest grau, aclareix Juan, que demana aparèixer amb un nom diferent del seu per preservar la seva identitat, «consta de quatre cursos i 240 crèdits, com qualsevol altre». El que varia és l'import a pagar per la matrícula, d'uns «25.000 euros per curs». Aquesta quantitat és superior ja no només a la que s'exigeix en la majoria de graus universitaris, sinó també al preu que paguen molts pilots comercials per la seva formació. Juan n'és conscient, però aclareix la raó per la qual es va decantar per aquesta via: mitjançant la carrera universitària s'obté, a més de la llicència de pilot, el títol en operacions aèries, cosa que és «una manera d'assegurar una professió en el sector per al futur» davant qualsevol possible eventualitat, com una lesió, que el pugui apartar de la feina de pilot.

Endeutar-se

Encara que ell no ho ha fet, Juan assenyala que és «bastant comú» endeutar-se per finançar la formació. Salvador, un altre aspirant a pilot que per raons de seguretat també aporta un nom fictici, hi està d'acord. Salvador cursa l'última fase de la formació modular. En el seu cas, per poder obtenir la llicència ha hagut de demanar un crèdit de 50.000 euros, que ell calcula que acabaran suposant-li uns 60.000 euros, entre hores de vol i altres formació.

Salvador aclareix que ha optat per la via modular perquè la pot «compaginar amb altres estudis», no per abaratir costos, ja que «la diferència en aquest aspecte no és gaire notable». El responsable comercial de l'Aeroclub Barcelona Sabadell, Jaume Armengol, corrobora aquesta versió. En aquest centre, afirma, «el curs integrat costa 64.000 euros», per la forquilla «d'entre 50.000 i 70.000 euros» que implica cursar una formació modular.

Un cas contrari al de Salvador és el de Carlos, que també demana aparèixer amb un nom diferent del seu, un estudiant per a pilot comercial a Sevilla que porta a terme una formació integrada. Carlos es va inclinar per aquesta via per dos motius: per un costat, amb aquesta modalitat pot «complir el seu somni de ser pilot» en només 18 mesos; per un altre costat, afirma, hi ha «veus» en el sector que asseguren que des de les aerolínies es valora més un candidat provinent d'una formació integrada abans que un pilot format mitjançant la via modular. Des de fa 10 anys, moment en què va decidir quin seria el seu futur professional, la família de Carlos estalvia per fer front als 80.000 euros que pagarà per 18 mesos de formació integrada.

Notícies relacionades

Per a Julen -nom fictici-, un jove pilot basc que des de fa poc més de dos anys treballa en una companyia de baix cost, l'aviació ja és una realitat. Julen no considera que endeutar-se sigui una bona opció, ja que els sous «poden dificultar la devolució del crèdit». A més, recalca Julen, una vegada un pilot és contractat ha de pagar l'habilitació per al model d'aeronau que pilotarà, fet que suposa una altra despesa que oscil·la entre 20.000 i 30.000 euros. «Abans aquests cursos els solia pagar l'aerolínia, però ara ho fa el pilot», afegeix.

Si després de la formació troben feina, optaran, això sí, a salaris molt per sobre de la mitjana. Un copilot que ingressi a Vueling cobra 13.188 euros bruts fixos a l'any més variables, que poden arribar als 51.515,48 euros al pujar de nivell. El salari fix brut sense variables dels pilots va, segons la categoria, dels 64.177,83 als 110.764 euros.

El mercat necessitarà fins a 637.000 professionals en els pròxims 20 anys

El mercat de l'aviació està en un gran moment de creixement: segons l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA), el nombre de passatgers gairebé s'haurà duplicat d'aquí 20 anys, fins a arribar als 7.800 milions.

Temes:

Aerolínies