SECTOR AERI

La batalla de les aerolínies 'low cost' s'estén al fitxatge de pilots

L'augment de la competència a Europa eleva els canvis d'empresa dels comandants

Els fabricants adverteixen que es necessitaran més de 600.000 oficials fins al 2037

getthumbsbyfilename

getthumbsbyfilename

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras / Barcelona

La crisi de cancel·lacions a Ryanair, que ha anul·lat més de 2.100 vols fins a finals d’octubre per una mala planificació de les vacances dels pilots –segons l’empresa–, ha posat sobre la taula una batalla que no és nova però que s’ha intensificat en els últims temps: el fitxatge de pilots entre aerolínies. Encara que des del sector es consideri que les xifres són habituals i no preocupants, tant aerolínies com constructors estan preocupats pel futur del sector, ja que podria arribar a donar-se una falta de pilots per ­operar.

    

Ryanair nega que la seva actual crisi es degui a una falta de pilots. «No estem curts de pilots. En el que hem fallat ha sigut en la distribució de les vacances. No tenim prou personal en reserva per afrontar els trastorns soferts, com els provocats pels controladors o per la climatologia», va assegurar aquesta setmana el conseller delegat de Ryanair, Michael O’Leary.

    

L’aerolínia low cost irlandesa compta amb 4.058 pilots disponibles per volar (no en plantilla, ja que la majoria treballen com a autònoms), cosa que representa 600 més que fa un any. No obstant, segons dades de la IALPA (sindicat de pilots irlandès), només en l’últim any més de 700 pilots de Ryanair haurien canviat d’empresa. És a dir: la firma hauria incorporat en un any 1.300 pilots, i actualment, va anunciar O’Leary, volen reclutar-ne 600 més fins al maig del 2018.

CREIXEMENT

Norwegian és una de les que més ha fitxat a Ryanair. La firma ha contractat uns 140 pilots de Ryanair en els últims mesos, i ha anunciat una nova base a Dublín –seu de Ryanair–, en la qual preveuen incorporar almenys 40 pilots més. La firma, de fet, tancarà el 2017 havent augmentat la plantilla en entre 370 i 390 pilots, segons fonts de l’empresa. Entre els requisits per entrar a la firma hi ha demostrar 4.000 hores de vol. En aerolínies com Ryanair les hores requerides són menys, per això la plantilla de la firma irlandesa sol ser de les més joves de les low cost europees.

    

Norwegian també ha fitxat desenes de pilots de Vueling. Fonts de l’aerolínia catalana asseguren que es tracta de «moviments habituals», que ni de lluny fan perillar l’operativa. «Cada any hi ha entrades i sortides. És normal», assenyalen les mateixes fonts. Vueling compta amb una plantilla de 1.093 pilots, 577 d’ells comandants i 516, primers oficials. Més de la meitat dels pilots (53,3%) suma entre 3 i 10 anys en l’empresa, i el 13,6%, entre 11 i 14 anys. «Això demostra que la majoria de pilots tenen un llarg recorregut a l’empresa», afegeixen. La firma, de fet, té oberta una convocatòria de pilots per cobrir les necessitats de les seves bases nacionals i internacionals (França i Itàlia) de cara al 2018.

    

El canvi de pilots entre aerolínies no és un fet excepcional. Exceptuant les aerolínies de bandera, on tant els requisits com els salaris i les condicions de treball estan a un altre nivell, els sous dels pilots a les aerolínies de baix cost europees no varien gaire entre si, segons apunten fonts del sector.

    

Els sous, això sí, no solen ser públics. Segons el conveni de Vueling, el salari base d’un pilot va dels 64.177 als 110.764 euros a l’any, depenent de la categoria. S’hi han de sumar diverses retribucions variables, com el pagament per cada hora de vol i les dietes, i per això el salari pot arribar a duplicar-se. Ryanair afirma que els seus pilots cobren 170.000 euros.

  

Notícies relacionades

 «No hi ha una gran diferència en sous entre low costs. Els pilots es mouen per altres factors», expliquen fonts de la indústria. Poder tenir una base a prop de la llar és bàsic. I aquest és, precisament, un dels motius pels quals a Ryanair li costaria trobar pilots. «Nosaltres som més atractius perquè tenim vols de llarg radi i això és un salt de qualitat per als pilots», afegeixen fonts de Norwegian.

ESTUDIS

La majoria d’aerolínies segueixen augmentant flotes, i demanant més pilots. Boeing calcula que en els pròxims 20 anys es necessitaran 637.000 nous pilots per a aerolínies comercials, i Airbus situa la demanda en 534.000. Una important demanda d’uns dels professionals amb millor salari, però amb un cost dels estudis molt alt: convertir-se en pilot costa entre 70.000 i 140.000 euros, segons assegura l’associació europea de pilots (ECA en anglès).