pugna per una empresa

Una setmana clau per a l'opa a Abertis

La CNMV espera poder autoritzar les ofertes d'Atlantia i de Hochtief (ACS) a partir de divendres que ve

zentauroepp41932924 jesus aljaro180206200644

zentauroepp41932924 jesus aljaro180206200644 / Daniel Santamaria

3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Setmana clau per a Abertis. I, en  especial, per als seus més de 70.000 petits accionistes, a més a més del principal, Criteria-LaCaixa. La Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) pot aprovar a finals de la setmana que ve o principis de l’altra les ofertes (opa) de la companyia italiana Atlantia i de la filial alemanya d’ACS, Hochtief. Així es desencallaria la pugna per aconseguir el control de l’empresa líder en gestió d’autopistes.

 L’organisme regulador espera que dijous vinent, 8 de març, venci el termini de què disposa el Ministeri d’Energia per impugnar l’admissió a tràmit de l’opa d’Atlantia. El titular del departament, Álvaro Nadal, és reticent a l’operació perquè Abertis és el principal accionista de l’empresa de satèl·lits Hispasat, de la qual l’Estat té també una participació minoritària però compta amb dret de veto perquè és un actiu estratègic. Red Eléctrica, en què l’Estat té el 20%, ja ha mostrat el seu interès per adquirir-la i Abertis, de la qual José Aljaro és el principal executiu després de la marxa de Francisco Reynés, està disposada a vendre aquella filial.  

La CNMV va decidir el gener passat mantenir l’autorització a l’opa de la italiana i rebutjar la reclamació dels ministeris d’Energia i de Foment. Tots dos exigien que es revoqués l’admissió a tràmit per considerar que requeria autorització prèvia del Govern. En la seva resposta als dos departaments, la CNMV va considerar que l’opa complia amb tots els requisits legals i va recordar que, tot i que amb posterioritat, Atlantia va acabar demanant autorització a l’Executiu el 21 de desembre.

Intercanvi de favors

Tot i que cada vegada perd més força la possibilitat que es produeixi aquest recurs per part d’Energia, que obriria una guerra sense precedents entre el regulador i el Govern, el president de la CNMV, Sebastián Albella, s’estima més que s’aclareixi aquest panorama per posar en marxa el rellotge de les dues ofertes, segons fonts pròximes a aquesta entitat. El suport obtingut pel Govern, entre el qual s’inclou el de l’Executiu italià, perquè el ministre d’Economia, Luis de Guindos, accedeixi al càrrec de vicepresident del Banc Central Europeu (BCE), podria haver facilitat no el recolzament a una oferta o l’altra, però sí una opa sense intromissions públiques. 

El Ministeri de Foment, que també va requerir en el seu moment la CNMV perquè no acceptés l’opa d’Atlantia, va acabar assumint el dictamen del regulador. El Consell de Ministres va autoritzar l’operació en la part que correspon a les autopistes de peatge, el negoci que més interessa tant a Atlantia com a Hochtief, gràcies a aquella decisió. La part corresponent als satèl·lits, en canvi, a més ha de passar per una anàlisi a fons que ha d’aprovar també el Consell de Ministres.

Un cop la CNMV doni via lliure a les ofertes, s’obrirà un període d’un mes durant el qual es poden presentar altres competidors per licitar per Abertis. En la fase final (durant els cinc últims dies del període), si no hi ha noves ofertes, el regulador convidarà Atlantia i Hochtief a presentar les seves propostes en un sobre tancat. És previsible que hi hagi millores i que tot el procés s’allargui encara més a causa dels tràmits que requereix.

Notícies relacionades

Atlantia, que espera que s’autoritzin les opes per millorar la seva oferta, proposava un preu de 16,50 euros per acció i/o 0,697 títols per cada un d’Abertis, cosa que suposava valorar-la en 16.341 milions. La de Hochtief és gairebé el 14% superior, amb 18,76 euros per títol i/o

0,1281 accions per cada un d’Abertis, cosa que suposa 18.600 milions. De moment, el president d’ACS, Florentino Pérez, està totalment convençut que la seva oferta «és la millor». El que no ha aclarit és si en plantejarà una altra si Atlantia, controlada per la família Benetton, millora la seva.