Emprenedors

Auara: l'aigua més solidària

Els beneficis de la venda estan dedicats a facilitar l'accés a pal·liar la set al tercer món

aura

aura

2
Es llegeix en minuts
Miquel Muñoz

Fa gairebé dos anys, un grup d’emprenedors espanyols va decidir anar un pas més enllà en la seva vocació humanitària: es van unir amb l’objectiu de facilitar l’accés a l’aigua potable en el món subdesenvolupat. Per aconseguir-ho, van crear Auara, una empresa social o, el que és el mateix, una companyia que no reparteix beneficis, sinó que els dedica de manera íntegra a finançar projectes humanitaris. Ni els treballadors ni els fundadors reparteixen dividends; només cobren un sou que els permet viure.

    

Auara va començar a operar a principis del 2016, però la primera ampolla no va sortir al mercat fins al setembre d’aquell mateix any. El conseller delegat de l’empresa, Antonio Espinosa, que és a més un dels seus fundadors, explica que el producte ha tingut una gran recepció en el mercat. De fet, en a penes 15 mesos, l’empresa ha venut més d’un milió d’ampolles a un preu unitari recomanat de 57 cèntims, i això que la distribució és un dels seus assumptes pendents per a aquest 2018. A l’espera de tancar un acord important amb una distribuïdora que permeti millorar el seu canal de venda, sobretot de cara a l’hostaleria, Auara es comercialitza ja al detall en màquines de vending, Amazon, Hipercor, El Corte Inglés i Veritas.    

    

Aquest volum de vendes s’ha traduït, fins ara, en una vintena de projectes repartits entre nou països. Auara ha finançat pous, obres de sanejament i infraestructures de recollida d’aigua pluvial. Però tot a la seva manera, és a dir, sobre el terreny. L’empresa espanyola només treballa amb organitzacions locals o que estan completament establertes a la zona elegida, per assegurar així una millor resposta a les particularitats de cada àrea. A més, Auara exigeix la implicació de la comunitat en qüestió d’una manera particular: l’empresa finança un 95% del projecte, mentre que els veïns han d’aportar l’altre 5%. Encara que, com recalca Espinosa, aquest percentatge no es paga en diners, sinó amb mà d’obra o amb materials a què la comunitat pugui tenir accés.

    

Notícies relacionades

Una altra de les particularitats de la manera de procedir d’Auara és el temps de seguiment dels projectes una vegada acabats. Amb el fi de donar una cobertura àmplia a les comunitats a les quals ajuda, l’empresa segueix atenta als esdeveniments en cada una de les seves obres durant cinc anys. Ara, per exemple, ha sorgit una avaria en un pou de Benín dedicat a proveir més de 500 persones que es troben en situació d’abandonament gairebé total. Ja està en marxa la reparació del desperfecte.

Problema d’escassetat

Però a més de facilitar l’accés a aigua potable al tercer món, Auara va néixer amb un altre propòsit: conscienciar sobre aquest problema d’escassetat i actuar davant la situació mediambiental. De moment, ha reciclat 35.000 quilograms de plàstic i n’ha estalviat 65.000 de petroli gràcies al material que usa per a l’embotellament. En el camí de la divulgació, les coses també semblen anar bé: Auara és –segons l’empresa– la marca espanyola que més va créixer a Facebook l’any passat i la marca d’aigua embotellada amb més seguidors a Instagram.