Anar al contingut

Patrocina:

ESCÀNDOL DEL MOTOR ALEMANY

Alts càrrecs d'Audi coneixien el frau del 'Dieselgate'

Tècnics de la companyia admeten que es van manipular cotxes altament contaminants per esquivar els controls mediambientals i que es van destruir documents

Carles Planas Bou

dieselgate

Fabian Bimmer

Segueixen creixent els problemes per a Audi. Si ahir la policia conduïa una batuda en tres estats d'Alemanya per obtenir més informació sobre les males pràctiques de la companyia, avui s'ha sabut que dos tècnics investigats per la Fiscalia han admès que van participar en la manipulació dels vehicles dièsel de la companyia per falsejar els seus nivells de contaminació i per esquivar, així, els controls mediambientals.

Un dels dos testimonis que han explicat a les autoritats els detalls de com es va perpetrar l'escàndol conegut com a Dieselgate és Ulrich Weiss, exdirector de desenvolupament del motor d'Audi a la ciutat de Neckarsulm, a prop de Stuttgart. Segons ha assenyalat el diari Süddeutsche Zeitung, aquest alt càrrec ha acusat la junta directiva del grup. Així, un destacat comitè de la casa, la Comissió d'Estratègia de Productes (PSK, per les seves sigles en alemany), hauria aprovat internament uns nivells contaminants en cotxes dièsel que superaven àmpliament l'establert en la legislació.

Malgrat les acusacions de Weiss, la cúpula d'Audi sempre s'ha desmarcat de l'escàndol. L'antic director executiu del fabricant alemany, Rupert Stadler, ha reiterat que no sabia res de la manipulació de milers de vehicles de la companyia que presidia. La investigació encara no contempla càrrecs criminals contra la directiva.

Van eliminar documents

Un altre dels informants, de qui només se sap que va pertànyer a la gerència mitjana d'Audi, ha assegurat a les autoritats policials que condueixen la investigació que coneixia el frau comès al manipular els cotxes i que després que es destapés l'escàndol es van eliminar molts documents.

La Fiscalia de Munic acusa la poderosa companyia automobilística d'Ingolstadt de ser culpable d'haver comès frau i publicitat deslleial a l'haver venut als Estats Units i a Europa com a “nets” fins a 253.000 vehicles amb nivells d'emissió de gasos contaminants superiors al permès per la legislació.

Després de la batuda policial portada a terme aquest dimecres a casa de fins a sis tècnics o extècnics d'Audi, la investigació ha passat de tenir quatre acusat a tenir-ne 13. Entre ells figura un alt càrrec com Wolfgang Hatz, antic responsable del departament de desenvolupament d'agregats a Audi, membre de la directiva de Porsche i home pròxim a l'expresident del Grup Volkswagen, Martin Winterkorn.

Cop a l'automòbil

Les revelacions contra Audi arriben en una setmana especialment negra per al sector automobilístic alemany, pilar de l'economia més robusta d'Europa. Aquest dilluns la premsa va destapar que poderoses marques com Volkswagen, BMWDaimler (fabricant de Mercedes) i Bosch van finançar experiments amb éssers humans i primats als quals es feia inhalar diòxid de nitrogen (NO2) per comprovar els efectes perjudicials en la salut causats pels vehicles dièsel.

A aquest nou capítol negre per al motor germànic s'hi suma un escàndol de la manipulació d'emissions contaminants que ha anat afectant tots els grans fabricants del país. Així, després d'afectar el Grup Volkswagen (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche) el setembre del 2015 també s'han descobert males praxis a BMW i Daimler. Sembla que cap gran empresa a Alemanya va renunciar al frau per vendre més vehicles.

0 Comentaris
cargando