MOBILITAT
El Consell d'Infraestructures demana un cànon per pagar autopistes i autovies
L'entitat del sector privat recalca que a Catalunya hi ha un dèficit de manteniment de 500 milions d'euros
La proposta tindria un cost d'entre el 20% i el 30% dels actuals peatges quan vencin les concessions

Retencions a l’AP-7 en una imatge d’arxiu. /
El Consell Assessor d'Infraestructures de Catalunya ha proposat la creació d'un cànon per pagar el manteniment de les autovies i autopistes que assumiran els usuaris d'aquestes vies en substitució dels peatges i que s'implantarà a mesura que vagin vencent les actuals concessions d'autopistes. El Consell és una entitat del sector privat que engloba la patronal Foment del Treball, la Cambra de Contractistes, l'associació d'empreses d'enginyeria (Asinca) i la Fundació Cercle d'Infraestructures, i el seu objectiu és contribuir a millorar la gestió de les infraestructures.
El cànon que han proposat avui podria tenir un cost d'entre un 20% i un 30 % de l'actual peatge i es destinaria íntegrament al manteniment de vies d'alta capacitat, que a Catalunya, recalquen, tenen un dèficit de manteniment de 500 milions d'euros, i a Espanya, de 5.000 milions.
Durant la presentació del primer document elaborat per aquest consell assessor, el president d'aquest organisme, l'enginyer Francisco Gutiérrez, ha explicat que "és urgent" obrir un debat per crear un nou model per al manteniment de les infraestructures davant la cada vegada més "testimonial" inversió pública i decidir si aquest cost l'ha de pagar l'usuari o ha d'anar a càrrec dels pressupostos de l'Estat.
Notícies relacionadesAquest model, amb el criteri que qui usa i qui contamina paga en funció dels quilòmetres recorreguts, estaria en consonància amb diverses directives de la UE, la reducció del dèficit pressupostari, assegurar que els recursos que s'obtinguin s'utilitzin per finançar el sistema i homogeneïtzació territorial, tant dins de Catalunya com a tot Espanya.
Catalunya té el 20% de les autopistes de peatge de tot Espanya, i el 7% de les autovies i, entre els anys 2018 i 2021 hi haurà a Espanya, particularment a Catalunya, diverses concessions que arriben al venciment. La primera a vèncer serà el tram Burgos-Armiñón (Àlaba) el dia 30 de novembre. Diverses autopistes ja han superat el termini inicial de venciment en els últims anys, però fins ara s'havien allargat a canvi de noves inversions de la concessionària. No obstant, el Govern actual ha anunciat la seva intenció de no prorrogar les concessions que vagin vencent.
- Novetat Cercle blau a Whatsapp de Meta AI: com treure'l del telèfon
- De la política, ¿se’n surt? (VII) Alberto Fernández Díaz: «Em va doldre que Quim Forn entrés a la presó»
- Castells Un nou protocol sanitari protegirà la diada castellera de Sant Fèlix de Vilafranca un any després del greu accident
- Espanya buidada El concurs de llançament de pernil
- L’Espanya buidada s’aproxima als nivells de plena ocupació
- Treball Gonzalo Bernardos diu el que ningú s'atreveix sobre l'absentisme laboral: "Prou ja amb la productivitat..."
- Batalla institucional La governadora de la Reserva Federal Lisa Cook demanda Trump per intent d’acomiadament
- Cas excepcional Alegria per als conductors a Espanya: no hauran de passar la ITV a partir de 2025 si el seu cotxe està en aquesta llista
- Dimecres a la nit Una desena de veïns donen una pallissa a un lladre quan robava una noia a Badalona
- Salut Pública Catalunya avança al 22 de setembre l’inici de la vacunació contra la grip i la covid i ampliarà horaris als CAP: «Volem millorar les taxes»