Anar al contingut

CANVIS EN LA MOBILITAT

Les noves ajudes al cotxe elèctric enterren el PIVE

El pla Movalt donarà 20 milions a compradors de turismes ecològics i 15 milions per punts de càrrega

Els venedors alerten que el veto al dièsel i la gasolina envellirà el parc automobilístic

Antoni Fuentes

 

  / DANNY CAMINAL

Si algú encara tenia alguna esperança que el Govern ressuscités les ajudes a la compra de cotxes nous, més val que es faci a la idea que el pla PIVE està mort i enterrat. Des que es va esgotar l'última edició del programa de subvencions el 2016, el context ha evolucionat amb rapidesa i ha situat els vehicles amb motors convencionals de dièsel i fins i tot de gasolina sota una gran pressió. Per aquest motiu, el Govern limitarà les noves subvencions a l'adquisició de cotxes elèctrics, híbrids i de combustibles alternatius menys contaminants.

La nova aposta del Govern central per dinamitzar les vendes del segment de vehicles ecològics porta el nom de pla Movalt. Es tracta de la continuació dels plans Movele Movea que han suposat una rebaixa de 5.500 euros en el preu dels turismes elèctrics adquirits. El nou Movalt que acaba d'anunciar el Ministeri d'Energia té una dotació inicial de 35 milions d'euros dels quals 20 es dedicaran a bonificar la compra de vehicles propulsats per bateries, híbrids, d'hidrogen o gas. La quantia de les ajudes oscil·larà entre els 500 euros per a motocicletes i 18.000 euros per a vehicles pesants, els mateixos imports disponibles al Movea. 

Petició d'un marc estable

Els altres 15 milions del Movalt tenen com a objectiu subvencionar la instal·lació de les infraestructures de punts de càrrega públics i privats per desenvolupar la xarxa on endollar els cotxes elèctrics.  

Sobre el paper, el nou pla es podria interpretar com un reforç de l'aposta de l'Executiu per la nova mobilitat més sostenible, però el Movalt ha suscitat crítiques d'una part del sector automobilístic. Per una banda, els fabricants i els venedors consideren que no soluciona el problema de fons dels anteriors plans Movele o Movea de l'absència d'un marc estable de bonificacions que ha demostrat la seva eficàcia en altres països molt més avançats en la transició cap a la nova mobilitat. Recorden que els fons del Movea, que es va posar en marxa després de mesos sense ajudes, es van esgotar en només 24 hores.

Els 20 milions per impulsar els cotxes ecològics suposen un augment de sis milions en relació amb els 14 del Movea i s'ajusten a la quantitat que van demanar diverses empreses implicades en la mobilitat elèctrica en una proposta com a mínim imprescindible anual.

Envelliment del parc

Per una altra banda, els concessionaris agrupats a Faconauto i els venedors de Ganvam critiquen l'enterrament segons ells precipitat del PIVE ja que frenarà la imprescindible renovació del parc automobilístic, que acumula una mitjana de 12 anys d'antiguitat dels vehicles. Per frenar i revertir la tendència a l'envelliment dels cotxes en circulació, el sector veu imprescindible seguir incentivant el canvi de turismes vells per turismes nous que també incloguin els menys contaminants de dièsel i gasolina.

Pel president de Ganvam, Lorenzo Vidal de la Peña, "el desenvolupament d'una verdadera mobilitat sostenible requereix una estratègia sòlida, que tingui com a prioritat eliminar de la circulació els cotxes de més de 10 anys, que emeten fins a un 98% més de partícules i un 10% més de CO2, i dupliquen el risc d'accidents amb víctimes".