EFECTES DE L'INFORME SOBRE ECONOMIA COL·LABORATIVA

Els particulars podran llogar per dies de la seva vivenda habitual abans d'acabar l'any

La Generalitat introduirà els canvis ben aviat en el nou decret de turisme que està en tràmit

El sector del taxi valora l'informe de la Generalitat i treballa a permetre el taxi compartit

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Compte enrere perquè llogar per dies la vivenda habitual sigui una activitat  100% legal a Catalunya. El primer pas ha sigut l’aprovació per part del Govern català, dimarts passat, de l’informe de la Comissió Interdepartamental per al Desenvolupament de l’Economia Col·laborativa, a partir del qual s’ha d’adaptar el marc normatiu. Però al contrari que en altres ocasions, en aquest cas la qüestió legal es resoldrà aviat: el Govern treballa perquè abans de finalitzar l’any estigui aprovat el decret de reglament de Turisme.

Així ho ha assegurat a aquest diari la Conselleria d’Empresa i Coneixement, de la qual depenen les qüestions de Turisme. El nou decret ja s’hauria d’haver aprovat, però precisament es van alentir els processos per tenir abans que entrés en vigor l’informe sobre economia col·laborativa i com aquesta podia afectar el sector. Després de  l’informe, segons les mateixes fonts, s’introduiran els canvis pertinents. «La idea és que abans que s’acabi l’any vegi la llum», van destacar les mateixes fonts.

El decret, doncs, inclourà les recomanacions del text, que preveu la creació de la figura de la «llar compartida». Segons l’informe, aquesta modalitat és una «oferta turística no professional» consistent en la compartició de la vivenda principal (domicili habitual i permanent) per períodes «de curta durada» però «sense un màxim de dies a l’any». Qualsevol particular podrà, doncs, llogar legalment la seva vivenda habitual per dies. No obstant, haurà de tenir aquest títol de «llar compartida» (hi haurà un registre oficial), diferent del de les vivendes turístiques, i haurà de presentar una declaració responsable. A més, es deixarà als ajuntaments la porta oberta perquè adaptin «en les seves disposicions, l’activitat de la llar compartida a la seva realitat territorial».

La solució trobada, segons fonts d’Airbnb, «va en la bona direcció», ja que «obre la possibilitat a compartir la vivenda habitual per períodes de curta durada, que poden repercutir en beneficis per a Catalunya i els seus ciutadans». Segons l’empresa, al voltant de 7.400 famílies catalanes van compartir una o més habitacions de la seva vivenda habitual. «Aquest informe situa Catalunya al nivell dels principals països europeus, com el Regne Unit, França o els països nòrdics. Airbnb celebra que no es diferenciï entre vivenda sencera i compartida», completa.

Des de l’Ajuntament de Barcelona, no obstant, són una mica més cauts. Fonts municipals asseguren que hi ha propostes que són un «avanç», però que n’hi ha d’altres que els preocupen. En referència a les llars compartides, diuen que l’informe «pot obrir la porta a una eventual desregulació» que compliqui els «esforços del Govern municipal per combatre pràctiques irregulars», ja que, entre altres qüestions, no fixa un límit de dies a l’any. 

Transport

Un altre dels aspectes en què entra l’informe sobre economia col·laborativa és en matèria de transport. Si bé en matèria de turisme la solució és clara, en matèria de transport la proposta és un mica més difusa. L’informe, per començar, no sembla considerar els models de transport de passatgers com Uber o Cabify dins de la definició de l’economia col·laborativa, i per això els deixa a l’empara d’altres normes.

En canvi, sí que proposa incloure tres nous models de mobilitat compartida en el marc normatiu: la compartició d’un vehicle ociós (carsharing), la compartició d’un trajecte (ridesharing, carpooling) i la compartició d’un trajecte per transportar béns o mercaderies.  Això sí, l’informe manté que el sector del taxi ha d’incorporar algunes novetats: «Incloure mecanismes de taxi compartit» i «un sistema tarifari més senzill», a més de promoure l’ús d’aplicacions tecnològiques.

«Teníem clar que Uber o Cabify no tenien cabuda en aquest informe, ja que no són economia col·laborativa. Ja ens estem adaptant tecnològicament i seguirem fent-ho. També som partidaris que es pugui compartir taxi», ha assegurat Alberto Tito Álvarez, portaveu d’Elite Taxi.

Notícies relacionades

Mentrestant, l’Institut Metropolità del Taxi (IMET) ha destacat a aquest diari que «valoren» les conclusions de l’informe perquè aquest «identifica perfectament l’activitat exercida per professionals, que ha d’estar regulada, i separa els models de transport particular que permet compartir vehicle, trajecte o viatge». A més, ha assegurat que l’IMET «comparteix les propostes i, de fet, ja està treballant amb el col·lectiu de taxistes per incorporar un sistema tarifari més senzill, mesures de taxi compartit i l’extensió de les aplicacions tecnològiques».

Uber va refusar fer declaracions i des de Cabify van assegurar no haver estudiat encara com els afecta l’informe. Competència carrega contra la regulació de les VTC.