Llegeixi les instruccions

 

 

3
Es llegeix en minuts
Josep-Maria Ureta
Josep-Maria Ureta

Periodista

ver +

Final d’un anunci d’aspirina dels anys 80: «Aquest anunci és d’un medicament. Llegeixi detingudament les instruccions d’ús. En cas de dubte consulti amb el seu farmacèutic». El locutor era capaç de deixar-lo anar en 10 segons, cosa que feia ennuegar el receptor del missatge. Es va passar de 20 a 10 paraules, el text actual, seleccionant les tres paraules clau: instruccions, medicament, farmacèutic.

    

Entre les moltes aportacions que han d’agrair-se a la Unió Europea destaca l’atenció preferent als drets del consumidor. Així s’ha consolidat una potent indústria farmacèutica i alimentària, fins al punt de la rigorosa exigència informativa per a qualsevol medicina o aliment envasat, amb la seva composició i contraindicacions. ¿Quants europeus, des del 2008, no han imaginat –o exigit, si estan ben organitzats– que aquesta mateixa pràctica s’apliqui als productes financers, siguin fons, assegurances o hipoteques? «Llegeixi les instruccions i consulti el seu assessor financer», per resumir.

    

Serà l’últim trimestre quan s’intensificarà el nom Mifid II, que no és una poció, sinó unes sigles que traduïdes de l’anglès (¿serà llengua extracomunitària?) signifiquen directiva sobre mercats d’instruments financers, llei europea d’obligada incorporació als BOE de cada estat membre abans del 3 de gener. El primer Mifid, que no estava numerat perquè es creia que duraria molt, és del 2008. Amb la catàstrofe financera iniciada aquell mateix any, causada en bona part per les anteriors males pràctiques bancàries en un mercat desregulat, es va arribar a la conclusió que les normes eren inoperants, i els costos, milmilionaris per als contribuents.

    

Mifid II és una rectificació en tota regla i té una constant: la protecció del consumidor o usuari amb dues vares de mesurar, el que es prohibeix i el que s’exigeix als que gestionen l’estalvi aliè. Banquers, gestors de fons, corredors de borsa, consultors i assessors saben que hauran de canviar i molt davant les noves regles europees. ¿Farragoses i potser contradictòries? Sí, com aquell primer anunci de medicaments.

    

En el sector financer s’han format tres grups. Els que anticipen reducció d’empreses, més concentració i comissions més cares; els que maniobren perquè tot segueixi igual, i els que veuen l’oportunitat d’una renovació tecnològica i de mètodes de gestió. 

Què significa

Per a no iniciats, Mifid II significa, primer, que l’inversor particular no ha de tenir res que no entengui o no necessiti. Segon, que qui proporciona aquesta inversió ha d’informar el client si el producte és de l’entitat que representa o d’un altre emissor, cosa que equival a distingir entre assessors independents i dependents. Aquí es va embolicar tot entre bancs, gestors i assessors. La tercera és recomanació per a uns i exigència per a altres. Es tracta de la formació. No sempre, encara que davant la quantitat d’abusos s’ha preferit obviar-ho, el client pot al·legar ignorància. Llegeixi i consulti. A l’altre costat, l’exigència de coneixements, titulacions reglades i formació permanent per als que es relacionen amb el client és estricta i clarificadora.

    

¿Com es pot entendre o recomanar qualsevol dels 20.000 productes financers que hi ha en el mercat? Es classificaran pel risc, igual que el client per la seva capacitat de comprensió. Un parell d’exigències més per entendre la profunditat del canvi: les converses i correus electrònics client/assessor quedaran gravats. I, atenció, ¡per fi!, els consells d’administració de les gestores hauran de conèixer i seguir l’evolució dels productes que comercialitzen. Amb la responsabilitat derivada. 

Notícies relacionades

    

La paraula més repetida per descriure el Mifid II és transparència. Coincidència amb les campanades del nou any. Les altres dues són idoneïtat i governança. Preparin aspirines per a tothom.