l'operació es tancarà el tercer trimestre de l'any
El fons BC Partners compra la firma Pronovias per 550 milions d'euros
El fundador, Alberto Palatchi, mantindrà el 10% del capital

jgblanco39246049 10 07 2017 acuerdo entre pronovias bcpartners managment el f170710135053
Tornen les grans operacions de compravenda a Espanya a nivells com els d’abans de la crisi financera. Els experts adverteixen que els grans fons d’inversió disposen de molta liquiditat amb els tipus d’interès en el 0% a Europa i rastregen el mercat a la recerca d’oportunitats de negoci rendibles. «S’estan disparant les ofertes per empreses industrials a nivells de precrisi», expliquen els experts a assessorar operacions de compra o de fusió.
L’últim exemple és la venda del grup Pronovias al fons de capital risc britànic BC Partners per 550 milions d’euros. San Patrick, la matriu del grup Pronovias, va registrar el 2015 una facturació individual de 101,59 milions i un benefici net de 22,02 milions. Segons fonts pròximes a l’operació, l’ebitda del 2016 es va situar al voltant dels 50 milions d’euros.
L’operació es va anunciar ahir, però s’estava forjant des de feia un any, quan el fundador del grup de moda nupcial Alberto Palatchi va posar en venda la firma. En la recta final del procés de licitació dirigit pel banc d’inversió JP Morgan han participat diversos fons de capital risc entre els quals figuren KKR, Permira i Bain Capital.
BC Partners s’ha imposat als seus competidors amb una oferta de 550 milions d’euros, però com en totes aquestes operacions el contracte incorpora lletra menuda. Després de l’operació de compra del 100%, l’acord preveu la recompra del 10% per part d’Alberto Palatchi per un import que no ha transcendit. El que va fundar Pronovias el 1964 a partir d’una petita botiga de roba del seu pare ha dirigit l’expansió de la firma en els últims anys d’una manera molt personal. La direcció de Pronovias ha experimentat canvis de directius consecutius. L’actual conseller delegat Andrés Tejero va substituir el 2014 Manuel Eshensperger, que al seu torn havia fitxat per Pronovias l’abril del 2013. És a dir, va durar un any i mig al capdavant de la companyia de moda.
BC Partners ha posat com a condició que Palatchi es mantingui implicat en el negoci amb un paquet accionarial, amb un lloc en el consell d’administració i com a assessor del que serà el nou president del grup, l’actual soci director del fons britànic, Jean-Baptiste Wautier. Tejero seguirà com a conseller delegat i hi haurà continuïtat al capdavant de l’equip de disseny dirigit per Hervé Moreau.
SENSE RELLEU
Fonts pròximes a l’operació expliquen que en la decisió de Palatchi de vendre l’empresa han pesat dos factors: l’elevada valoració de la firma en un mercat molt líquid juntament amb el fet que els seus fills no volen continuar el negoci familiar. Davant la falta de relleu, Palatchi, de 68 anys, ha optat per vendre a un soci amb qui fonts del mercat destaquen una «sintonia» en la visió del projecte de l’empresa. Palatchi, que ocupa el número 60 de l’última 'llista Forbes' de milionaris espanyols, disfruta d’una fortuna valorada per aquesta publicació nord-americana en 750 milions. L’operació està subjecta a les habituals autoritzacions de competència i s’espera que es tanqui en el tercer trimestre de l’any.
Pronovias mantindrà la seva seu a Barcelona. Exporta els seus vestits a més de 90 països i opera a través de marques que inclouen Pronovias, St Patrick i la seva línia de gamma alta Atelier Pronovias. Els seus vestits de núvia i de còctel es venen a través de 3.800 punts de venda independents, així com a través de 45 botigues pròpies.
La venda de Pronovias és la més gran d’una empresa privada realitzada a Catalunya des que va començar l’any. La supera, això sí, l’opa llançada per la italiana Atlantia sobre Abertis per un import superior als 14.000 milions d’euros, malgrat que en aquest cas es tracta d’un grup cotitzat a l’Ibex 35 i participat per Criteria.
COMPRAVENDES
Notícies relacionadesEntre les principals operacions de venda d’empreses industrials catalanes a grups estrangers figuren la de Miquel Alimentació al gegant xinès Bright Foods per un import que no es va fer públic. El grup de distribució que controla una cadena de més de 500 supermercats de les ensenyes Suma i Spar factura més de 1.000 milions d’euros.
Pronovias se suma a la tendència seguida per altres empreses de moda i complements que han apostat per obrir el seu capital al capital risc. Desigual va vendre el 10% del seu capital a Eurazeo, i el grup de joieria Tous ha donat entrada a Partners Group amb el 25% del capital.
- Singularitat arquitectònica La desgràcia que explica per què hi ha un escut del Barça a una finestra de Santa María del Mar
- Al Besòs i el Maresme Calor, por i avaries constants en un bloc de pisos públics de Barcelona: «Tenim una desprotecció total»
- Accident Mor un turista català a l'illa indonèsia de Bali mentre realitzava pesca submarina
- Previsió meteorològica El fum dels incendis condiciona el temps a Catalunya i accelera la baixada de les temperatures
- Final de l’onada de calor Catalunya posa en prealerta el pla Inuncat davant la previsió de pluges intenses
- 147 anys La Colla Jove de Tarragona venç el mite del pilar de 8 a la plaça de les Cols en un Sant Magí històric
- EL FUTUR DEL ‘9’ Lewandowski entra al seu quart (i últim) capítol amb el Barça
- Accident Mor un turista català a l'illa indonèsia de Bali mentre realitzava pesca submarina
- Foc Detingut un menor de 17 anys com a presumpte autor de vuit incendis forestals a Santiago
- Conflicte Sally Rooney podria ser arrestada per delicte terrorista després de mostrar el seu suport a Palestine Action