CONFLICTE LABORAL
Els sindicats de l'estiba convoquen una vaga de 48 hores al no arribar a un pacte amb la patronal
Les aturades començaran aquest dimecres a les 8 hores i duraran fins divendres al matí
La reunió celebrada aquest dimarts entre els sindicats i la patronal de l'estiba ha acabat sense acord, i per tant es manté la vaga convocada a tots els ports per dimecres i dijous, de 48 hores consecutives, a partir de les 8 hores.
Antolín Goya, dirigent de la Coordinadora de Treballadors del Mar, ha indicat que en la reunió, d'unes tres hores de durada, els sindicats de l'estiba oferien avançar part de la rebaixa del 10% dels sous més alts que ja s'han compromès a assumir.
També han plantejat la baixada dels sous d'un 5% en aquelles empreses que acceptin subrogar els empleats i participar en els centres portuaris d'ocupació, dels quals actualment depenen els estibadors. En la seva proposta, demanaven una garantia de manteniment d'ocupació de tots els treballadors del sector després de la reforma de l'aprovada pel Govern.
No obstant, els representants de la patronal Anesco han indicat que no podrien acceptar cap dels seus punts fins a no sotmetre'ls a la seva assemblea extraordinària prevista per divendres a la tarda.
Antolín Goya ha manifestat la seva "sorpresa" davant el fet que la patronal "no es pugui comprometre a la taula de negociació a la subrogació dels treballadors que anuncia a través de comunicats".
Es tracta de la primera reunió des que l'1 de juny es van trencar les negociacions sobre el nou conveni i els treballadors van convocar un calendari de vagues als ports. Segons el Ministeri de Foment, les aturades de la setmana passada van suposar unes pèrdues per al sector de 36 milions d'euros. A més, encara hi ha convocats tres dies alterns d'aturades més per a la setmana que ve.
PRINCIPALS ESCULLS
La garantia de manteniment de l'ocupació de tots els actuals estibadors després de la reforma legal del sector aprovada pel Govern el mes de maig passat constitueix el principal escull en la negociació entre patronal i sindicats de l'estiba des que va començar el conflicte fa quatre mesos, quan l'Executiu va iniciar la reforma.
No obstant, tal com ha recordat Goya a l'entrar a la reunió, els sindicats també demanen a les empreses que participin en els centres portuaris d'ocupació, les ETT que succeiran les sagep, les firmes de les quals fins ara depenien els estibadors, malgrat que la nova llei fixa com a voluntària aquesta concurrència.
A més, els estibadors rebutgen la intenció de la patronal d'abordar negociacions col·lectives port per port en paral·lel a la del conveni estatal. "Ja veurem què plantegen ara", ha indicat al respecte el dirigent de Coordinadora.
Antolín Goya també s'ha referit a la compra de Noatum, primer operador de terminals portuàries d'Espanya, per part de la xinesa Cosco, per indicar que "això explica la postura bel·ligerant que aquesta firma ha tingut durant tota la negociació".
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos