31 d’oct 2020

Anar al contingut

FISCALITAT SOBRE EL CONSUM

Els refrescos pugen aquest dilluns fins a un 50% a Catalunya

El nou impost que penalitza les begudes ensucrades entra en vigor

Venedors i distribuïdors estan obligats a repercutir la càrrega en el preu de venda

Agustí Sala Josep M. Berengueras

Gran pujada a Catalunya. Però no de sucre, sinó dels preus d'aquelles begudes que en contenen en més de cinc grams per mil·lilitre (ml). Colesrefrescos, begudes de nèctar i sucs de fruites, les begudes esportives, els refrescos de te i cafè, les energètiques, llets endolcidesbatuts aigües amb sabors experimentaran a partir d'aquest dilluns un augment de preu de fins al 50%, segons estimacions del sector, com a conseqüència de l'entrada en vigor a Catalunya del nou impost sobre begudes ensucrades. L'augment, en tot cas, és variable i depèn de la proporció de sucre del producte i de la capacitat de l'envàs.

La norma, que havia d'entrar en vigor l'1 d'abril i s'ha demorat fins a aquest dilluns després de les peticions del sector, estableix que el nou càrrec s'ha de repercutir obligatòriament en el preu que paga el consumidor a l'establiment on l'adquireixi, sigui una botiga, un súper, un híper, un bar, un restaurant o una màquina de venda automàtica. L'objectiu és penalitzar el consum d'aquesta mena de productes, seguint les directrius de l'Organització Mundial de la Salut (OMS). Catalunya s'ha quedat sola aplicant aquest gravamen que també va anunciar el Govern central, però que de moment ha aparcat. 

Les begudes d'aquesta mena passen a carregar un gravamen de 0,08 euros per litre si tenen entre cinc i vuit grams de sucre per cada 100 ml i de 12 cèntims per litre si la proporció és de més de vuit grams per cada 100 ml. La recaptació prevista aquest any se situa en uns 31 milions d'euros, segons el projecte de Pressupostos de la Generalitat per a aquest any. La liquidació de l'impost serà trimestral. La primera serà al juliol.    

L'impacte en el preu de venda serà notable. Un exemple: una ampolla de Coca-Cola de dos litres costava aquest divendres a Carrefour 1,43 euros. A partir de dilluns ha de pujar a 1,67, que suposa gairebé el 17% d'augment. La llauna de 33 cl, que costa 57 cèntims, passarà a valer-ne 61, el 7% més. "Les pujades afectaran més les begudes de marca blanca, que tenen productes d'un litre a poc més de 20 cèntims i, en els casos en què tenen més de vuit grams de sucre per cada 100 mil·lilitres, l'impost suposarà la meitat del seu valor actual i, per tant, un augment de preu del 50%", expliquen fonts de l'Associació de Begudes RefrescantsAnfabra.

PRODUCTES EXEMPTS

Segons la normativa, queden exempts d'aquest nou gravamen les begudes elaborades a partir de sucs de fruita o verdures naturals, concentrats o reconstituïts o una combinació de tots dos, així com les llets o alternatives seves sense edulcorants calòrics afegits i iogurts bevibles, llets fermentades bevibles, productes per a ús mèdic i begudes alcohòliques.

L'associació de fabricants i distribuïdors (AECOC) considera que el nou tribut "pot resultar discriminatori en la mesura que penalitza alguns productes, perjudica econòmicament el consumidor català respecte als consumidors de la resta d'Espanya i, a més, complica enormement la gestió empresarial al trencar la unitat de mercat i crear inseguretat jurídica". El consumidor català pagarà més per una Coca-Cola, per exemple, que un que estigui a Madrid o a Múrcia. Però això també passa en l'IRPF, on l'escala del gravamen en el tram autonòmic és a Catalunya fins a tres punts més elevada, encara que això no incideix en la unitat de mercat.  

Les empreses fa uns dies que defineixen les seves estratègies per informar els consumidors. Algunes preveuen instal·lar cartells informatius als punts de venda de tot Catalunya, o a les caixes de sortida de les botigues, així com distribuir fullets informatius entre els seus consumidors en què es comunicarà l'impacte de la nova llei sobre les begudes que comercialitzen. Altres fins i tot ampliaran la informació a través de les seves webs i 'apps', i valoren fins i tot la possibilitat d'elaborar un document de resposta a les preguntes més freqüents per part del consumidor, segons l'AECOC.