HISTÒRIES MÍNIMES

Pròtesis impreses en 3D

L'empresa catalana Avinent aposta per l'especialització mèdica en la cirurgia dental

Ha invertit més de dos milions d'euros per al desenvolupament de la nova línia de negoci

Albert Giralt s'expressa amb facilitat quan explica termes médicos com, per exemple, “pròtesis maxil·lofacials personalitzades”, “guies per a operacions” o “caixa quirúrgica”, i reconeix que “un s'acaba acostumant a aquest llenguatge”, encara que remarca que “ell no és un doctor” i que la seva formació és purament empresarial.  

zentauroepp37131582 01 02 17 santpedor albert giralt  director general de la emp170202101527

zentauroepp37131582 01 02 17 santpedor albert giralt director general de la emp170202101527

2
Es llegeix en minuts
CRISTINA MARTÍN VALBUENA / BARCELONA

Fa 60 anys que l’empresa catalana Avinent es va iniciar en el sector industrial. Ara, després de la seva incursió en la cirurgia dental fa una dècada, consolida una tercera línia de negoci, que aprofundeix en la seva especialització mèdica, i ofereix pròtesis maxil·lofacials personalitzades. Pel director general, Albert Giralt, Avinent ha seguit «una evolució natural», en què «la divisió dental s’ha anat transformant per englobar més disciplines mèdiques».

La inclusió d’aquestes noves tecnologies, com la impressió en 3D i les plataformes digitals, permet que el metge, que és qui encarrega el producte i fa l’operació, pugui col·laborar amb els enginyers d’Avinent i participar en tot moment en el seu disseny. «La part clínica i la tècnica són les que defineixen com ha de ser la solució per a cada pacient. Aquest procés es fa via remota i, a través de programes digitals, es porten a terme cirurgies virtuals, que serveixen per definir la forma de les pròtesis. A partir d’aquestes indicacions, els enginyers continuen amb el procés productiu, que culmina amb la impressió en 3D en titani», explica Giralt.

Aquest procés de disseny també possibilita que els pacients obtinguin pròtesis personalitzades. Segons Giralt, «les noves tecnologies incorporades com, per exemple, la utilització del titani, un material que permet treballar amb formes i textures molt diferents, faciliten que la solució per a cada pacient sigui més específica que la que es donava abans».

Diversos productes

Avinent Digital Health ofereix fins a tres tipos de productes, que es fabriquen en un temps de menys de 48 hores des que l’equip mèdic ho demana. En primer lloc, es preparen maquetes que simulen les pròtesis finals perquè els professionals puguin tenir més informació prèvia a la cirurgia, coneixement que, a més, es veu complementat amb les proves virtuals que ja s’han fet durant el seu disseny. L’empresa també produeix guies per a l’operació, suports físics que detallen, per exemple, on s’han de fer els talls o extreure elements durant la cirurgia, i, després, els materials per a la intervenció, que inclouen la pròtesi i una caixa quirúrgica, en què hi ha totes les peces necessàries, com cargols.

Llarga trajectòria

Notícies relacionades

Avinent compta amb dues línies de negoci més: la industrial i la dental. La primera va donar origen a la companyia, el 1958, fins que, fa 10 anys, es va decidir canviar el model empresarial per «crear un producte propi». Es va especialitzar en els implants dentals, encara que «mai es va pensar a substituir, sinó a complementar», assegura Giralt.

«Gràcies al bon funcionament de totes dues, vam poder evolucionar cap a una tercera via», explica. I, fa dos anys, l’empresa va desenvolupar Avinent Digital Health, que ha suposat en total una inversió de dos milions d’euros. Les tres línies sumen una plantilla de 250 treballadors. Van facturar un total de 25 milions el 2016. Per a aquest any, Giralt preveu un creixement d’entre el 10% i el 15%, ja que espera que les tres línies aconsegueixin bons resultats i, sobretot, la nova, per a la qual vaticina que «augmentarà de manera important».