TECNOLOGIA APLICADA AL TRANSPORT
Un estudi redueix en un 80% els taxis necessaris en grans ciutats com Nova York
Un algoritme desenvolupat pel MIT planificaria les rutes gràcies a la intel·ligència artificial
Els viatgers haurien de compartir vehicle amb altres passatgers

getthumbsbyfilename
Nova York té en l’actualitat una flota d’uns 14.000 taxis. No obstant, un estudi del Massachusetts Institute of Technology (MIT) assegura que es podria cobrir tota la demanda de la ciutat amb només 3.000 vehicles. ¿Com? Gràcies a la intel·ligència artificial i a la compartició de vehicles.
El CSAIL (Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) del MIT ha calculat mitjançant un algoritme com es podria donar resposta a la demanda de taxis de Nova York amb vehicles autònoms o amb cotxes amb conductor però dotats d’alta tecnologia. I la conclusió no agradarà als taxistes: la flota es podria reduir considerablement si els ciutadans estiguessin disposats a compartir vehicle i fos la intel·ligència artificial la que gestionés el servei.
Per fer els càlculs, el CSAIL ha analitzat les dades de més de tres milions de trajectes realitzats per taxis a Nova York els últims mesos. A partir d’aquí, ha realitzat una projecció partint de la premissa que sigui un algoritme (intel·ligència artificial) el que processi totes les peticions (realitzades a l’avançada per telèfon o per internet), de tal manera que el sistema és capaç de dissenyar la planificació en temps real perquè s’aprofitin al màxim les rutes i també la capacitat del vehicle.
Actualment, empreses com Uber ja ofereixen serveis de carpooling, és a dir, de compartició de vehicles. No obstant, l’algoritme del MIT presenta algunes millores, ja que planifica les rutes sobre la marxa i pot anar afegint usuaris enmig del servei.
L’estudi conclou que amb només 3.000 taxis amb capacitat per a quatre passatgers o 2.000 en el cas de vehicles amb capacitat per a 10 persones es podria cobrir el 95% de la demanda a Nova York.
Més temps d’espera
Notícies relacionadesMés temps d’esperaEl nou sistema, això sí, comportaria un temps d’espera mitjà del taxi de tres minuts i mig. L’algoritme, a més a més, és capaç de preveure la principal demanda d’aquest tipus de transport en àrees concretes durant moments específics.
Segons Daniela Rus, professora del MIT, amb aquest sistema «en comptes de torns de 12 hores, els taxistes podrien treballar sis o vuit hores» per guanyar la mateixa quantitat de diners, perquè la millor gestió no comportaria una disminució d’ingressos. Rus, a més a més, va destacar que «menys cotxes a les carreteres significa millor qualitat de vida per a tothom, millora del trànsit, menys pol·lució i una millor experiència de transport». El resultat és un «algoritme òptim en tot moment» que, a més a més, és capaç d’aprendre sobre els resultats obtinguts en tot moment.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»