TECNOLOGIA APLICADA AL TRANSPORT
Un estudi redueix en un 80% els taxis necessaris en grans ciutats com Nova York
Un algoritme desenvolupat pel MIT planificaria les rutes gràcies a la intel·ligència artificial
Els viatgers haurien de compartir vehicle amb altres passatgers

getthumbsbyfilename
Nova York té en l’actualitat una flota d’uns 14.000 taxis. No obstant, un estudi del Massachusetts Institute of Technology (MIT) assegura que es podria cobrir tota la demanda de la ciutat amb només 3.000 vehicles. ¿Com? Gràcies a la intel·ligència artificial i a la compartició de vehicles.
El CSAIL (Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) del MIT ha calculat mitjançant un algoritme com es podria donar resposta a la demanda de taxis de Nova York amb vehicles autònoms o amb cotxes amb conductor però dotats d’alta tecnologia. I la conclusió no agradarà als taxistes: la flota es podria reduir considerablement si els ciutadans estiguessin disposats a compartir vehicle i fos la intel·ligència artificial la que gestionés el servei.
Per fer els càlculs, el CSAIL ha analitzat les dades de més de tres milions de trajectes realitzats per taxis a Nova York els últims mesos. A partir d’aquí, ha realitzat una projecció partint de la premissa que sigui un algoritme (intel·ligència artificial) el que processi totes les peticions (realitzades a l’avançada per telèfon o per internet), de tal manera que el sistema és capaç de dissenyar la planificació en temps real perquè s’aprofitin al màxim les rutes i també la capacitat del vehicle.
Actualment, empreses com Uber ja ofereixen serveis de carpooling, és a dir, de compartició de vehicles. No obstant, l’algoritme del MIT presenta algunes millores, ja que planifica les rutes sobre la marxa i pot anar afegint usuaris enmig del servei.
L’estudi conclou que amb només 3.000 taxis amb capacitat per a quatre passatgers o 2.000 en el cas de vehicles amb capacitat per a 10 persones es podria cobrir el 95% de la demanda a Nova York.
Més temps d’espera
Notícies relacionadesMés temps d’esperaEl nou sistema, això sí, comportaria un temps d’espera mitjà del taxi de tres minuts i mig. L’algoritme, a més a més, és capaç de preveure la principal demanda d’aquest tipus de transport en àrees concretes durant moments específics.
Segons Daniela Rus, professora del MIT, amb aquest sistema «en comptes de torns de 12 hores, els taxistes podrien treballar sis o vuit hores» per guanyar la mateixa quantitat de diners, perquè la millor gestió no comportaria una disminució d’ingressos. Rus, a més a més, va destacar que «menys cotxes a les carreteres significa millor qualitat de vida per a tothom, millora del trànsit, menys pol·lució i una millor experiència de transport». El resultat és un «algoritme òptim en tot moment» que, a més a més, és capaç d’aprendre sobre els resultats obtinguts en tot moment.
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Les peticions de residència creixen el 30% al suavitzar-se els requisits
- Sant Adrià planeja un barri davant el mar per substituir la central de Tersa
- Els Mossos vinculen el tiroteig d’Urgell a la mort del sicari de Consell de Cent
- Les 57 rutes intercontinentals del Prat fan preveure un any de rècord
- Ola de calor El Port de Tarragona instal·la sis nous punts d'hidratació a l'interior del recinte portuari
- Del 8 al 19 d'agost Festes de Sant Magí 2025 a Tarragona: aquests són els actes imprescindibles
- Salut Aurelio Rojas, cardiòleg: «El 90% de les persones utilitza malament l’oli d’oliva»
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Cisma blaugrana Ter Stegen es nega a firmar l’informe mèdic de la seva lesió i agreuja el seu pols amb el Barça