NOUS FORMATS COMERCIALS

Luxe i moda al Baix Llobregat

El nou centre comercial de Viladecans atrau milers de curiosos els primers dies

L'obertura de The Style Outlets crea 600 llocs de treball i reobre el debat sobre el model comercial

tfuentes36075585 viladecans 28 10 2016   segundo dia de compras en el nuevo c161030143538

tfuentes36075585 viladecans 28 10 2016 segundo dia de compras en el nuevo c161030143538 / JULIO CARBO

4
Es llegeix en minuts
EVA MELÚS / VILADECANS

A primera vista, molts dels caçadors convidats per Viladecans The Style Outlets han afrontat les seves primeres expedicions al gran complex comercial amb material de fogueig. El complex, que va obrir portes el dijous 27, prometia grans preses en forma de descompte de fins al 70% en les seves prop de 60 botigues. El balanç després del primer cap de setmana és, no obstant, de molts curiosos, gairebé tots de la comarca, i poques bosses.

    L’arquitectura i l’ambientació del nou outlet, producte de la joint venture entre Neinver i The Real State, no ha decebut. «Treballo a Barcelona i veia l’edifici cada dia des de la carretera. Des de fora no semblava tan gran.  És molt bonic i ens han agradat molt les marques esportives», explica Arancha Ruíz (47 anys), de Gavà, que hi va anar buscant sabatilles per a la seva ­filla.

Marques cares

Però alguns dels primers clients alberguen dubtes. «Encara que hi hagi descomptes del 50% es tracta de marques cares. ¡I això és el Baix Llobregat! Segurament, ens en anirem sense comprar», assegura Carlos Gil (33 anys), d’Esplugues i un dels primers que va anar a conèixer la flamant instal·lació, juntament amb la seva dona i el seu nadó. «És molt bonitc, però per passejar. Hem vist moltes cares conegudes i ningú comprava», va explicar Gloria Vázquez (61), de Viladecans. «Sembla més pensat per a gent de fora», va afegir.

    Els autocars dels turistes arribaran en els pròxims mesos, encara que al novembre ja està previst augmentar la freqüència dels trens de Rodalies. L’Ajuntament de Viladecans vol convertir l’outlet en un aparador que col·loqui la ciutat al mapa comercial i atregui visitants. La seva nova campanya Viladecans Experience ofereix propostes per descobrir la ciutat. Segurament els clients de l’outlet no aniran a fer senderisme a Sant Ramon, però la idea és que tornin.

    «No tinc moltes il·lusions en aquesta possibilitat», contradiu Domingo Morilla, president del Gremi d’Hostaleria de Viladecans, que sí que espera que el nou outlet atregui molt públic professional als restaurants locals. «Hi haurà molt més flux de comercials i responsables d’empreses que s’allotjaran als hotels de la ciutat i necessitaran serveis», argumenta.

    Però des de l’associació Xarxa Comercial, que agrupa a 120 petits comerciants de Viladecans (una quarta part dels de la ciutat), opina que s’abusa del model de grans superfícies. «En els pròxims mesos s’obrirà un nou centre a l’antiga carretera nacional de Sant Boi, a prop del límit de Viladecans, on també hi ha un Aldi i un Mercadona. I als voltants hi ha Alcampo, Splau, Barnasud i l’Ànec Blau», apunta el seu president, Esteve Blanch.

    El mateix dia que va arrencar el nou outlet, Xarxa Comercial va organitzar una festa del comerç en què es va llegir un manifest reivindicatiu: «Demanem, bàsicament, que es millori la senyalització, perquè ara tots els cartells indiquen el camí a l’outlet i no al centre. També volem que es rehabilitin les zones comercials més antigues». 

    La Taula del Comerç del Baix Llobregat agrupa 20 associacions que demanen que es reguli la llibertat d’horaris, que s’endureixi la concessió de la categoria de ciutat turística, que permet obrir els festius i que es defineixi el concepte d’outlet. «¿Parlem d’outlet quan a Viladecans s’està venent la samarreta del Barça d’aquesta temporada?», es pregunta Blanch.

    «Segons l’estudi que va realitzar l’any passat l’Ajuntament –afegeix Blanch–, les pèrdues del petit comerç derivades de la implantació de l’outlet seran d’un 6%. Temem que això es tradueixi en pèrdues d’ocupació i en pocs beneficis per a la ciutat. Com a La Roca, on els autocars porten els turistes de les compres a dinar a Granollers».

Feina als 48 anys

En l’altra cara de la moneda hi ha gent com Loli Gallego, de 48 anys i veïna de Viladecans. Fins fa dues setmanes netejava sis hores a la setmana a l’aeroport. «Estem molt contents i esperant que això funcioni», explica mentre passa el drap als lavabos acabats d’estrenar. «Tant de bo tinguem sort. Trobar feina a segons quina edat és molt difícil», assenyala.

Notícies relacionades

    L’outlet ha creat 600 llocs de treball directes i poden ser més. Marga Gálvez, de 46 anys i de Viladecans, es va quedar a l’atur fa dos anys després de treballar durant 22 a La Casa de les Mantes de Barcelona. El març del 2015 la van trucar de la borsa local de treball per realitzar un curs de sis mesos organitzat per Neinver i l’Ajuntament per treballar en el nou complex. Va estudiar anglès i comerç quatre hores diàries. «Va ser una inversió en temps i esforç, però les coses no són fàcils», assenyala.

    Ella va ser una de les 1.200 persones seleccionades per currículum que fa uns mesos va anar a la jornada d’entrevistes ràpides amb els contractadors que s’instal·larien a l’outlet. «De 30 currículums seleccionem 10 persones i al final ens quedem amb dues», explica Patricia Peiró, encarregada de la botiga Haribo i cap de Gálvez.