ELECTRÒNICA DE CONSUM

Els mòbils xinesos comprats a internet revolucionen el mercat

Fabricants del gegant asiàtic ofereixen a la xarxa terminals bonics, potents i barats que competeixen amb els de grans marques

El final de les subvencions de les operadores impulsa l'adquisició 'on line' de 'smartphones' a Espanya fins al 25% del total

 

  / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

El mercat de la telefonia mòbil viu una revolució. No per la innovació de les grans marques tradicionals (Samsung, Apple, Sony), sinó per l'aparició de desenes de petites i mitjanes empreses que estan competint gairebé de tu a tu amb els líders del mercat amb una proposta de terminals potents però barats terminals potents però barats. Molts es compren només per internet, solen tenir origen xinès, i per entre 80 i 200 euros ofereixen ‘smartphones’ potents però sense floritures que tenen poc a envejar als de més de 300 euros.

Quan el consumidor pensa en marques de mòbils vénen al cap Samsung, Apple, Sony o LG. Bé és cert que aquests gegants segueixen sent referents en innovació, però altres marques secundàries comencen a robar-los mercat. “Les marques alternatives a les més conegudes estan guanyant quota mes a mes, amb una proposta de mòbils més barats però amb bones prestacions”, assegura a aquest diari Bernardo Rodilla, director de comptes del departament ComTech de la consultora Kantar Worldpanel.

L'anàlisi de les vendes de mòbils a Espanya ho confirma: les grans firmes perden quota mentre que les petites i mitjanes progressen. Segons dades de la consultora esmentada, al juny Samsung va ser la marca que més mòbils va vendre a Espanya, amb una quota del 25,4%. No obstant, en només un any ha perdut nou punts (34,3% el juny del 2015). Segona continua la xinesa Huawei, però amb un important creixement: del 13,6% de quota fa un any al 20,6% ara. És, precisament, una de les marques que aposta per mòbils de gamma mitjana amb altes prestacions i preu ajustat.

La tercera en vendes és una firma espanyola, BQ, que també aposta per la qualitat i preu ajustat (quota del 12,6% al juny, encara que va arribar al 16,2% al maig). Quarta és Apple, amb el 12,6% de les vendes, i cinquena, LG (5%). Però encara més interessant és el que passa a partir del sisè lloc: “Per sota d'aquestes hi ha un conjunt de marques fins ara poc conegudes, la majoria xineses, que estan creixent molt. Són XiaomiOppoDoogee Lenovo, i juntes ja tenen el 10% del mercat”, destaca Rodilla.

El canvi en el mercat es deu, indica Rodilla, als terminals de gamma mitjana/baixa. Encara que els telèfons insígnia del voltant de 800 euros de les firmes més conegudes segueixen tenint èxit, no passa el mateix amb les seves gammes més baixes: en aquest segment, els consumidors es van cap a marques menys reconegudes però que ofereixen més per menys. “La gamma mitjana està oferint dispositius que permeten una experiència d'ús molt bona per un preu que va dels 150 als 300 euros. El consumidor sap que un dispositiu de 300 no és igual sobre el paper que un de 800 euros, però avui ja tots dos li ofereixen una experiència més que satisfactòria. Les prestacions de tots dos superen les necessitats de la majoria dels usuaris”, assegura Rodrigo del Prado, director general adjunt de BQ.

A França, la marca local que triomfa és Wiko, amb una aposta similar. “Fa uns anys el mercat de ‘smartphones’ estava dominat pels models d'alta gamma, mentre que ara els telèfons de gammes mitjanes i d'entrada s'han convertit en la primera opció”, explica Teresa Acha-Orbea, directora de màrqueting de Wiko Iberia.

Aquest canvi de tendència és fruit de diversos factors. Principalment, perquè fins fa pocs anys els operadors ‘regalaven’ els mòbils, mentre que ara el consumidor els ha de pagar. Internet és el canal d'informació habitual, i també ofereix l'opció de compra, amb webs com Amazon o botigues xineses que ofereixen mòbils de totes les marques i on és fàcil comparar característiques. De fet, segons Rodilla, un de cada quatre mòbils que es ven a Espanya ja és a través d'internet.

Notícies relacionades

Un altre fet que hi influeix és que aquests mòbils de marques secundàries ofereixen més per menys. La gran majoria dels mòbils es fabriquen a la Xina, i per tant al final és una qüestió de negociació amb proveïdors: triar quins components introduir, negociar i acoblar. Les grans empreses gasten molt en 'software', botigues i màrqueting, i les mitjanes i petites empreses no tenen aquestes despeses: per això, empreses que només venen per internet, sense més despeses, poden abaixar molt els preus.

Per tot això es poden comprar terminals amb pantalla de 5 polzades, càmera de 12 megapíxels i processador de quatre nuclis per uns 100 euros, quan en les marques principals el cost és de més del doble. Això sí, s'ha d'estar disposat a prescindir d'extres com el lector d'empremtes, el xip NFC o el 4G. A més, en la compra de terminals directament a la Xina s'ha de tenir en compte que a vegades el sistema operatiu està en altres idiomes i que hi pot haver problemes a la duana.