Anar al contingut

CAOS A L'AEROPORT

Guia de drets dels passatgers d'avió per cancel·lacions i endarreriments

L'Agència Catalana de Consum recomana als passatgers que reclamin les compensacions a què tenen dret

SALVADOR SABRIÀ / BARCELONA

Guia de drets dels passatgers d'avió per cancel·lacions i endarreriments

Els passatgers d'avió tenen una sèrie de drets, segons la normativa vigent a la UE, que s'apliquen a qualsevol retardcancel·lació overbooking que els impedeixi embarcar si surten de qualsevol aeroport situat a la UE o arriben a aquesta zona amb una companyia aèria d'un país de la zona, o d'Islàndia, Noruega o Suïssa, com és el cas de Vueling.

REEMBORSAMENT O TRANSPORT ALTERNATIU

Si al passatger li deneguen l'embarcament perquè hi ha 'overbooking' o li cancel·len el vol, té dret a triar entre el transport al destí final per mitjans alternatius equiparables, o el reemborsament de l'import del bitllet i, si és el cas, el retorn gratuït al teu punt de partida inicial.

GRANS ENDARRERIMENTS

Si el vol s'endarrereix cinc hores o més, el viatger també té dret a la devolució de l'import del bitllet. En aquest cas s'ha de tenir en compte que al sol·licitar el reemborsament s'està renunciant a seguir el viatge amb aquesta companyia i a rebre qualsevol altre tipus d'assistència per la seva part. És possible que també tingui dret a refrescos, àpats, comunicacions (per exemple, a una trucada telefònica gratuïta) i, en cas necessari, a l'estada en un hotel, depenent de la distància del vol i de la durada del retard.

COMPENSACIÓ ECONÒMICA

A més, la denegació d'embarcament, la cancel·lació del vol i l'arribada al destí final indicat en el bitllet amb un retard de més de tres  hores poden donar-li dret a una compensació econòmica d'entre 250 i 600 euros, en funció de la distància del vol. Així, per a un vol dins de la UE de fins a 1.500 km poden correspondre 250 euros; de més de 1.500 km: 400 euros. És diferent si el vol és entre un aeroport de la UE i un altre de fora de la UE. En aquest cas, fins a 1.500 km la compensació pot ser de 250 euros; de 1.500 a 3.500 km, 400 euros; i més de 3.500 km, 600 euros.

Si la companyia li proposa un vol alternatiu amb un horari similar, la compensació es pot veure reduïda a la meitat.

EXCEPCIONS

La companyia pot evitar compensar el passatger per un vol cancel·lat o amb un gran retard si es deu a circumstàncies extraordinàries, per exemple, al mal temps; s'anuncia dues setmanes abans de la data prevista del vol; o si li van oferir un vol alternatiu en la mateixa ruta i horari similar.

De totes maneres, encara que la cancel·lació del vol obeeixi a circumstàncies excepcionals i no es tingui dret a compensació, la companyia està obligada a oferir la possibilitat d'elegir entre la devolució de l'import del bitllet (total o de la part no utilitzada), el transport alternatiu fins al punt final de destí com més aviat millor, o la possibilitat d'endarrerir el viatge fins a una data que li convingui al client (subjecte a la disponibilitat de places).

RECLAMACIONS

El passatger ha d'enviar un imprès de reclamació de la UE [119 KB] a la companyia aèria, que ha d'estar en disposició a la companyia, i no ha d'oblidar quedar-se amb una còpia. El passatger ha de comunicar els fets a la companyia aèria demanant els impresos oficials de queixa, reclamació o denúncia a l'oficina de la companyia del mateix aeroport o dirigint un escrit al servei d'atenció al client, perquè en quedi constància escrita. Si la resposta no resulta satisfactòria, en el termini d'un mes haurà de dirigir-se a Organisme de Consum per presentar una reclamació i també es pot reclamar a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria

PÈRDUA O DETERIORAMENT DE L'EQUIPATGE FACTURATS

Es pot reclamar a la companyia sempre que sigui responsable dels danys a l'equipatge. Per presentar la reclamació es disposa de set dies, que en el cas de retard de l'equipatge s'augmenta fins a 21 dies. El termini per exercir algun altre tipus d'acció legal és de 2 anys a partir de la data d'arribada de l'equipatge. L'Agència Catalana del Consum recomana que es presentin reclamacions i que els passatgers no renunciïn als seus drets.

ALTRES PUNTS A TENIR EN COMPTE

Si el bitllet s'ha comprat en una agència de viatges i el vol forma part d'un viatge combinat, els passatgers afectats han de reclamar a l'agència de viatges a qui va contractar el servei.

És important per poder reclamar conservar tota la documentació del vol (reserva, bitllet, targeta d'embarcament, contracte i publicitat), i de les despeses extres pel retard o la cancel·lació.