GRANS INFRAESTRUCTURES

¿Un canal rendible?

Els sobrecostos de l'ampliació del Canal de Panamà gairebé han doblat el cost de l'obra que està a punt d'acabar

Les xifres apunten que serà difícil aconseguir rendibilitat del projecte, però Sacyr sosté que encara és aviat per saber-ho

¿Un canal rendible?

Alejandro Bolivar

2
Es llegeix en minuts
MAX JIMÉNEZ BOTÍAS / PANAMÀ (Enviat especial)

«Serà difícil aconseguir rendibilitat del Canal de Panamà». El vaticini de Fernando Pardo, representant de Sacyr al Grup Unit pel Canal (GUPC) posa en relleu que la monumentalitat d’aquesta infraestructura es posa de manifest també en la dificultat per complir el pressupost. Massa aspectes que no es van poder preveure en el moment de presentar el projecte han acabat fent que el grup constructor format per Sacyr, la belga Jan De Nul, la italiana Impregilo i la panamenya UPC, hagin hagut de proveir 1.000 milions de dòlars (uns 909 milions d’euros) per cobrir possibles pèrdues. D’aquesta quantitat, pràcticament la meitat (500 milions) han sigut provisionats per Sacyr, en la mesura en què que té la majoria del projecte.

  

 Les possibles pèrdues són la conseqüència dels sobrecostos que han aparegut durant els gairebé sis anys de construcció de l’ampliació del Canal, l’obra d’enginyeria civil més gran que s’ha realitzat a Llatinoamèrica en l’última dècada. 6.000 milions de dòlars (5.400 milions d’euros) pressupostats per al conjunt del projecte d’ampliació, en què el GUCP s’ha encarregat de construir un tercer joc de rescloses –bàsic per ampliar la capacitat del canal–.

    

El projecte estava pressupostat en 3.192 milions de dòlars, però el cost final ha sigut de 5.581 milions de dòlars. El grup constructor ha realitzat reclamacions addicionals per 3.500 milions de dòlars. D’aquesta xifra, el tribunal d’arbitratge ordinari, el DAB, ha reconegut 215 milions i la cort de mediació de Miami ha de respondre per 187 milions més al juliol.

  

 Si es considera que fins ara en les reclamacions presentades que se li ha donat la raó al grup constructor s’ha reconegut un deute d’entre el 52% i el 41% del total, el que és lògic és que el GUPC no arribi a recuperar els 3.500 milions de sobrecostos. No obstant, per al president de Sacyr, Manuel Manrique, no es pot parlar de pèrdues encara perquè es desconeix «com acabaran les reclamacions», va destacar ahir davant d’un grup de periodistes a Panamà. A més a més, va advertir que Sacyr pot presentar noves demandes. Amb els números actuals sembla difícil equilibrar el pressupost. «Per a Sacyr, tot això sortirà bé», va subratllar Manrique sense aventurar si hi haurà pèrdues o, com a molt, s’equilibrarà el pressupost. 

Litigis pendents

No s’espera que tots els litigis pendents es resolguin abans del 2020. De moment, el mateix president panameny, Juan Carlos Varela, va ponderar la qualitat tècnica de les obres realitzades en una visita feta a la resclosa del Pacífic, acompanyat per la ministra espanyola de Foment en funcions, Ana Pastor. Els dos jocs de rescloses (Pacífic i Atlàntic) seran entregats a l’Autoritat del Canal de Panamà (APC) el 30 de maig vinent. Des d’aquell moment i fins al 26 de juny que seran inaugurades podrà realitzar les proves pertinents, com testar la instal·lació amb vaixells de gran tonatge. 

Notícies relacionades

    

Aquesta és la gran innovació que suposa aquesta infraestructura, ja que permetrà que vaixells de càrrega de fins a 12.500 TEU travessin d’oceà a oceà. Ara els vaixell només poden arribar a les 4.500 TEU.