Antón Costas alerta que "la desigualtat és la malaltia del nostre temps"
El president del Cercle d'Economia defensa controlar la variable igual com es fa amb la inflació o l'ocupació
El president del Cercle d'Economia, Antón Costas, ha alertat que "la desigualtat és la malaltia del nostre temps". Durant la presentació de l'informe d'Oxfam 'Una economia al servei de l'1%', el catedràtic de política econòmica ha reclamat més seguiment d'aquesta variable, com es fa per exemple amb la inflació o l'ocupació. "El que no es mesura empitjora i el que es mesura pot millorar", ha dit.
Costas, juntament amb Francesc Mateu, director d'Oxfam Intermón Catalunya i Miguel Alba, responsable de fiscalitat d'aquesta oenagé, ha alertat que els nivells de desigualtat han superat els que hi va haver abans de la Gran Depressió de finals dels anys 20 i amb anterioritat a la primera i segona guerra mundial.
Segons Costas, aquest repartiment desequilibrat del creixement impedeix "l'existència de societats decents, consumeix la democràcia i assassina el capitalisme a l'estil nòrdic". El catedràtic afirma que una economia de mercat i una democràcia són com un trencadís d'Antoni Gaudí, "que només funciona si té la pega que uneix les peces. Si no l'economia de mercat i la democràcia es desfan". I aquesta 'substància' que uneix els trossos és l'equitat.
PODER DE LES ELITS I DELS CIUTADANS
Notícies relacionadesSegons Costas, el principal motiu de la desigualtat no és el canvi tecnològic, com apunten molts economistes, sinó "l'alteració de l'equilibri de finals dels anys 70 i 80 entre el poder de les elits i els ciutadans a les nostres societats". Després es va tornar al reequilibri mitjançant polítiques de redistribució de la riquesa que, després de la caiguda del mur de Berlín el 1989, "es va tornar a alterar".
Un altre element que ha aprofundit en les desigualtats en els últims anys són "els desequilibris globals, comercials i financers, entre l'Àsia i Occident i entre Alemanya i la resta de membres de l'eurozona. Mentre no es corregeixin no es corregirà la desigualtat".
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se
- Champions league Dembélé silencia l’Arsenal i acosta el PSG a la final de Múnic
- Apunt ¿S’ho imaginen?
- LA CITA DE MONTJUÏC Final guanyada, final per jugar
- PARTIT 100 AMB EL BARÇA Lamine Yamal: "La por la vaig deixar al parc de Mataró fa temps"