NOU 'DIESELGATE'

El Govern francès reclama a Renault accions immediates per reduir les emissions dels seus cotxes

La ministra Royal diu que encara que no s'ha pogut demostrar cap "trucatge voluntari", les emissions superen el nivell permès

2
Es llegeix en minuts
Antoni Fuentes
Antoni Fuentes

Periodista

ver +

La ministra francesa d'Ecologia, Ségolène Royal, ha reclamat al fabricant Renault una acció immediata per reduir les emissions contaminants dels seus vehiclesimmediata reduir emissions contaminants vehicles, sense esperar les conclusions definitives d'aquí a l'estiu de la comissió tècnica que ella mateixa va posar en marxa per investigar un nou 'dieselgate'.

"Sense esperar les conclusions, Renault ha de reaccionar des d'ara mateix per ajustar els seus motors a les normes", declara Royal en una entrevista publicada avui per 'Le Parisien'.

La ministra reconeix que, d'acord amb les primeres investigacions de la comissió tècnica creada a França al setembre amb motiu de l'escàndol Volkswagen, no s'ha pogut demostrar "cap trucatge voluntari" en els 22 cotxes de vuit fabricants diferents que s'han sotmès a prova.

Però puntualitza que sí que s'ha observat una superació de les normes en les emissions contaminants de diòxid de carboni (CO2) i d'òxid de nitrogen (NOx) en vehicles de Renault i "d'almenys dos constructors estrangers més" que no anomena.

L'emissora France Info, que ha precisat que aquestes altres dues marques són les alemanyes Volkswagen i Mercedes, ha indicat que l'última versió del Renault Espace ha donat uns resultats que multipliquen per entre cinc i 10 vegades el volum de CO2 i de NOx declarat per a aquest model.

Royal insisteix que d'aquestes dades se n'ha de culpar les regles de control que hi ha hagut fins ara que permetien fer les homologacions.

"Per una part, aquests controls no anaven prou lluny. I per una altra, presentaven una bretxa entre el que s'observava al laboratori i la realitat de les emissions en utilització normal a la carretera", argumenta.

De fet, la comissió tècnica ha modificat els protocols de verificació, que inclouen proves dels cotxes en funcionament corrent en carretera.

D'aquí a l'estiu han de passar pel seu filtre un centenar de vehicles de les marques comercialitzades a França.

Les grans diferències entre les emissions declarades i les constatades van ser les que van portar l'organisme antifrau francès a portar a terme registres en diverses instal·lacions de Renault.

La revelació ahir d'aquests registres va provocar l'enfonsament a la borsa de les accions del grup del rombe (van arribar a perdre un 20%, encara que al final de la sessió van caure un 10,28%, fins a 77,75 euros).

Avui, la cotització de Renault ha començat a l'alça a la Borsa de París (fins a 80,55 euros), però al cap de menys d'una hora d'intercanvis ha tornat a territori negatiu.

L'altre grup automobilístic francès, PSA Peugeot Citroën, ha assegurat que en l'examen de la comissió tècnica a alguns dels seus cotxes ha quedat provada "l'absència de tota anomalia".

Notícies relacionades

"Els resultats demostren la pertinència de les decisions tecnològiques de PSA Peugeot Citroën en matèria de tractament d'emissions contaminants", ha indicat en un comunicat.

Segons aquest constructor, s'ha confirmat l'eficàcia del sistema de tractament d'aquests gasos dels seus sistemes BlueHDi gràcies al mecanisme SCR (Selective Catalytic Reduction), que amb una injecció d'urea a la sortida del motor converteix el NOx en aigua i nitrogen.