A prova d'al·lèrgia

Felnuti, 'spin off' de la UAB, ven farina a creadors del pa sense gluten del futur

El primer reconeixement d'Alberto Puerta va ser providencial, però Álex Comajuan, de 30 anys, és un emprenedor nat: també és soci d'un taller de motos (a la foto) i té un projecte d'importació de material esportiu.

3
Es llegeix en minuts
EVA MELÚS / CERDANYOLA DEL VALLÈS

Sovint, el coneixement generat a les universitats no troba la manera d'arribar a l'empresa. En altres, sorgeixen iniciatives com Felnuti, una spin off de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) fundada el 2008 arran d'un acord de transferència de coneixement i que s'ha especialitzat en la distribució de farines aptes per a intolerants. La Fundació Alícia en va seleccionar una per concebre un preparat que permet elaborar galetes sense gluten al microones en només tres minuts i que Felnuti comercialitza amb la marca Celicake.

L'empresa, que factura uns 150.000 euros a l'any, distribueix unes 20 tones de farines anuals, una petita part a Itàlia. El seus principals clients són artesans que estan ideant el pa del futur per als celíacs.

Un de cada 100 europeus sap amb certesa que és celíac. Però a més a més, alguns estudis apunten que només 10 de cada 100 persones tenen un diagnòstic que confirmi si els seus problemes de salut es deuen a una intolerància al gluten. No és estrany que el Centre Especial d'Investigació Planta de Tecnologia dels Aliments (CERPTA) de la UAB faci anys que concentri els seus esforços a desenvolupar farines i productes per a panificació aptes per a celíacs, amb característiques com més semblants millor als convencionals i a preus raonables. A Espanya, els celíacs paguen set vegades més que la resta pel pa que consumeixen.

Sobre els problemes diaris que tenen els celíacs reflexionava fa uns 10 anys amb un amic del seu pare, Alberto Puerta, un noi de 22 anys anomenat Álex Comajuan que llavors estudiava Turisme i Direcció Hotelera a la UAB. «M'havia pres un descans de sis mesos per viatjar i acabava de tornar d'Austràlia. Tornava amb les idees fresques i vaig comentar que m'havia sorprès que el tema de la celiaquia estava bastant més resolt allà. Tenia amistats a Barcelona amb intolerància al gluten i sabia que els resultava difícil trobar productes i que tot era molt car», recorda Comajuan.

Puerta, llavors director general de la farmacèutica Uxafarma, va parlar a Comajuan de les investigacions sobre una proteïna amb un alt valor nutricional que podia conferir a la massa del pa sense gluten propietats similars al pa convencional. «Un enginyer argentí havia aïllat aquella proteïna amb la intenció de fer-la servir per allargar la vida dels pous petrolífers, però a la UAB van veure que podria tenir un ús alimentari», explica Comajuan.

Puerta, primer director de Fenulti, es va associar amb Comajuan, a qui va cedir el càrrec més tard. El Grupo Soteras i alguns investigadors de la CERPTA també es van sumar al projecte, que en un principi es va centrar en el desenvolupament de productes frescos de forn per a celíacs sota la marca Celipan.

Un fracàs inicial

«Ens vam adonar al cap d'uns dos anys que hauríem de crear una demanda. Els celíacs que ho eren des de feia temps seguien la rutina de comprar productes per a una temporada i no pas productes frescos», reconeix Comajuan. «Vam decidir crear l'hàbit i vam obrir un show-room a Barcelona, el primer forn d'Espanya a oferir pa fresc per a celíacs», explica.

Notícies relacionades

Gairebé paral·lelament, la Fundació Alícia es va posar en contacte amb Felnuti per dir-los que després de provar moltes varietats de farines havien observat que la seva era la que oferia més bon resultat en una fórmula que acabaven de desenvolupar per preparar galetes ràpides i sense gluten. «Vam arribar a un acord amb ells per comercialitzar els Celicake, que era una de les nostres línies de negoci, però l'interès de la Fundació Alícia també ens va confirmar que per a nos-altres era millor centrar-nos en la distribució de farines per a ús industrial», afirma. «Les despeses en màrqueting i producció són menors que quan es treballa per al client final», afegeix.

Felnuti està treballant intensament en una nova línia de productes a base de quinoa i també està explorant les possibilitats que ofereix la civada. «¿Els nostres plans d'aquí cinc anys? Ser molt sòlids en l'oferta de matèries primeres ecològiques i que no continguin al·lèrgens, fent-les aptes també per als al·lèrgics a la soja, per exemple», conclou.