MERCAT SELECTIU

Les catalanes Puig, Tous i Pronovias, al rànquing de les 100 empreses del luxe mundial

Cinc companyies espanyoles figuren a la llista elaborada per Deloitte, que encapçala LVMH

Marc Puig, president i conseller delegat del grup de perfumeria i moda Puig.

Marc Puig, president i conseller delegat del grup de perfumeria i moda Puig. / JOSEP GARCIA

3
Es llegeix en minuts
SONIA GUTIÉRREZ / BARCELONA

Tres companyies catalanes, Puig, Tous i San Patrick (Pronovias), figuren entre les 100 principals companyies del luxe del món, en què també són presents dues companyies d'Espanya, Textil Lonia (Purificación García i CH Carolina Herrera) i Festina Lotus, segons l'informe Global Powers of Luxury Goods 2015, elaborat per Deloitte. El rànquing mundial està encapçalat pel grup francès LVMH Moët Hennessy-Louis Vuitton (que a més de Louis Vuitton, té com a marques Loewe, Marc Jacobs i TAG Heuer, entre moltes altres), seguit de la suïssa Richemont (Cartier, Van Cleef & Arpels, Montblanc, Piaget) i de la nord-americana Estée Lauder (que també ven els productes Clinique). 

Al 'top' 100 mundial, predominen les companyies italianes (29 empreses), encara que per volum de negoci guanyen les franceses. Les 11 firmes de França que figuren en la llista van concentrar el 23,2% de les vendes de luxe, mentre que les italianes, malgrat ser més nombroses, 'només' van facturar el 16,5% del total. La facturació conjunta en productes de luxe de les 100 firmes analitzades va ser de 214.231 milions de dòlars el 2013 (la xifra de negocis va ser més elevada, perquè alguns grups també venen fora del mercat d'alta gamma), el 8.2% més que un any abans.

Pel que fa a les cinc firmes espanyoles del rànquing, van tenir unes vendes en conjunt de 3.186 milions de dòlars el 2013, i uns beneficis que pugen als 3.192 milions de dòlars. Segons Deloitte, van elevar les seves vendes el 0,1% (davant el 9,1% de l'exercici anterior), i els marges de benefici el 10,5% (el 2012 va ser el 12%). L'any passat només hi havia tres firmes espanyoles (Puig, Textil Lonia i Festina), si bé era un rànquing de només 75 empreses, i no 100 com aquest.

GRUPO PUIG

El centenari grup català de perfum i moda, propietat de la família Puig, ocupa el lloc 28 del rànquing, cosa que la manté com la primera companyia espanyola del rànquing mundial del luxe. No obstant, ha caigut sis llocs de la llista, ja que l'any passat estava en el lloc 22. Entre les seves principals marques, destaquen Carolina Herrera, Nina Ricci, Paco Rabanne i Jean Paul Gaultier. Les seves vendes en el sector del luxe pugen a 1.991 milions de dòlars el 2013, el 0,7% més. L'informe de Deloitte destaca el seu esforç per expandir-se i reforçar la seva presència en la indústria del perfum, amb adquisicions com la britànica Penhaligon’s i la francesa L’Artisan Parfumeur al fons nord-americà Fox Paine & Company.

SOCIEDAD TEXTIL LONIA

La companyia de moda que té les botigues de Purificación García i CH Carolina Herrera és propietat en un 75% de la família gallega Domínguez, mentre que el 25% restant de les accions són de Puig. Aquesta empresa ha passat del lloc 62 al 69 del rànquing de Deloitte, si bé ha aconseguit incrementar les seves vendes el 3,9%, fins als 389 milions d'euros.

JOYERÍA TOUS

Una altra companyia en mans de una família catalana, en aquest cas els Tous, se situa en el lloc 74 del luxe mundial. Té una facturació estimada de 324 milions de dòlars el 2013, segons l'informe de Deloitte, l'1,3% menys que l'exercici anterior, aquesta firma de joieria no figurava al rànquing de l'any passat. L'informe de Deloitte el classifica dintre de les companyies de luxe "aspiracional", com ho és també la danesa Pandora.

FESTINA LOTUS

Notícies relacionades

La companyia posseeix les marques Festina, Jaguar, Calypso, Candino i Lotus baixa al lloc 81, davant el 73 de l'informe de l'any anterior. Les seves vendes en el mercat del luxe van pujar a 272 milions de dòlars el 2013, el 6,2% menys que l'any anterior.

SAN PATRICK

El grup català de la família Palatchi, més conegut per la seva marca de moda nupcial Pronovias, entra en la classificació mundial del luxe en el lloc 93. A més de Pronovias, també té les marques St. Patrick i La Sposa. La seva facturació estimada en el sector del luxe va ser de 210  milions de dòlars el 2013, el 2% menys, segons l'informe de Deloitte.