BCN recarrega el motor

La Fira reinventa la mostra d'automoció per intentar igualar-se als grans salons

L'esdeveniment de la capital catalana ocupa el tercer lloc europeu per nombre de visitants

3
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES / BARCELONA

Nou logotip, imatge renovada, espais innovadors de disseny, internet i mobilitat i alfombra vermella per a les marques de cotxes. És l'aposta que ha fet Fira de Barcelona en l'edició número 38 del Saló de l'Automòbil amb el propòsit que la mostra recuperi brillantor i obri nous camins per reinventar-se en el futur.

Els directius de la majoria de les 38 marques de vehicles presents al saló just quan compleix 95 anys d'existència estan satisfets amb la presència recuperada per la mostra després que en l'edició anterior es veiés el perill de desaparició. En el saló de fa dos anys, amb una vintena de marques i el muntatge de concerts dins del recinte firal, es va registrar una afluència de públic de 721.000 visitants. La xifra, allunyada del rècord de més d'un milió de persones, situa l'esdeveniment de la capital catalana com el tercer més visitat d'Europa, per darrere de París (1,2 milions) i Frankfurt (900.000).

No obstant, Barcelona, amb dues primícies mundials -l'actualització dels models Ibiza i Alhambra de Seat- està molt per darrere dels tres salons de referència a Europa pel que fa a presentacions de novetats mundials i europees; París, Frankfurt i Ginebra, que malgrat tenir menys visitants (682.000) està plenament consolidada com a mostra neutral per a fabricants francesos i alemanys.

«A més del problema del retorn de la inversió, el Saló de Barcelona té un problema afegit per la data en què se celebra, que està fora de les temporades de presentació de novetats», explica un alt directiu d'una companyia automobilística.

Els organitzadors de l'esdeveniment de Catalunya busquen la coincidència amb el Gran Premi de Fórmula 1 de Montmeló perquè els milers d'espectadors aprofitin la seva entrada al circuit per anar al saló a la tarda i, de passada, «convertir Barcelona en la capital mundial del motor». «És l'únic saló del món que coincideix amb la celebració d'un gran premi de Fórmula 1», sosté Enrique Lacalle, president de la ­mostra.

La batalla per mantenir i prestigiar el saló de Barcelona de Lacalle i el responsable de negoci internacional de Fira, Ricard Zapatero, xoca amb diversos obstacles que inclouen les reticències de les marques a invertir en el format clàssic d'estands. Els fabricants han reduït dràsticament la seva inversió en salons en els últims anys coincidint amb la caiguda de les vendes. Una víctima d'aquesta política va ser el Saló de l'Automòbil de Madrid, que segueix en un format simple d'exposició de cotxes a càrrec dels concessionaris locals, mentre Barcelona es manté al calendari de l'Organització Internacional de Constructors (OICA),

DESPESA PER ESTAND

La despesa en un saló com el de Barcelona pot oscil·lar des de mig milió a més d'un milió d'euros per tenir un estand de 600 a 1.000 metres quadrats. El lloguer de l'espai i el subministrament elèctric que cobra Fira representa una part petita del cost total, entre 60.000 i 100.000 euros, segons algunes marques de cotxes. Les despeses més importants són les de muntatge i desmuntatge de l'estand, la logística per traslladar els vehicles i el dispositiu de personal necessari per atendre el públic,

A més a més del vestit a mida que ofereix Fira de Barcelona per facilitar la presència de les marques, algunes d'elles han buscat alternatives per reduir els costos.

Notícies relacionades

ESTALVI / Seat s'ha traslladat del pavelló italià prop de la font de Montjuïc a la nau en què hi ha les altres marques del grup. A més de reforçar la imatge de Volkswagen, Seat redueix la despesa a l'ocupar menys espai i aprofitar l'estructura de l'estand de Ginebra.

PSA (Peugeot-Citroën) ha optat per un estand integrat amb espais per a cada marca amb un cost molt inferior al que suposaria haver de muntar l'estructura d'esdeveniments internacionals que coordina la seu central del grup a París. Ford està present a la zona de proves i s'estalvia el cost de l'estand.