La indústria espanyola es llança a exportar cotxes als Estats Units

Les vendes es van disparar a 53.537 vehicles el 2014 amb models com Audi Q3 i Nissan e-NV200

La depreciació de l'euro augmenta el pes dels EUA, el primer destí de les exportacions de la UE

2
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES / BARCELONA

Fins fa només uns anys, les exportacions dels fabricants d'automòbils instal·lats a Espanya tenien un radi curt, d'uns quants milers de quilòmetres. Justet per vendre els cotxes made in Spain als principals països europeus. Però les fàbriques espanyoles s'han espavilat i han saltat a l'altra banda de l'Atlàntic per exportar amb intensitat als Estats Units, el segon mercat mundial de l'automòbil després de la Xina que augmentarà el seu pes per als fabricants europeus gràcies a un canvi de l'euro amb el dòlar que ara arriba quasi a la paritat.

El 2012, únicament es van vendre als EUA una xifra simbòlica de 18 cotxes que es van acoblar a Espanya. Aquesta era la tònica dominant els anys precedents. Però el 2013 es va registrar un primer salt fins a 2.256 turismes i l'any passat un altre de més calat que va situar les exportacions espanyoles als EUA en 53.537 unitats, segons les estadístiques del Departament de Comerç del Govern nord-americà.

ALEMANYA, PRIMER EXPORTADOR / Encara que la xifra ja és respectable, significa només un 2,2% dels 2,4 milions de vehicles que es van produir l'exercici passat a Espanya. A més, les exportacions espanyoles a Amèrica del Nord no estan en consonància amb el pes d'Espanya en la indústria mundial de l'automoció, en la qual ocupa el novè lloc, ni en el rànquing europeu, en què és la segona potència superada només per Alemanya. Les vendes espanyoles van ser superades per països com Hongria, el Regne Unit i, a molta distància, Alemanya, amb 616.531 vehicles. L'alta penetració en el mercat nord-americà de les marques de gamma alta Mercedes, BMW i Audi va fer que les exportacions alemanyes sumessin el 63% de totes les vendes de la Unió Europea als EUA.

Per valor econòmic, les vendes d'Espanya van arribar quasi als 1.000 milions d'euros, una petita porció dels 39.000 milions que van sumar totes les exportacions europees.

L'Associació de Fabricants d'Automòbils (Anfac) destaca que la diversificació geogràfica de les exportacions és un dels secrets de l'augment de la producció a Espanya, juntament amb les inversions dels fabricants en nous models. Després d'una alça de l'11% el 2014, Anfac preveu un increment del 8% el 2015, fins a 2,6 milions d'unitats, encara lluny de l'objectiu dels tres milions.

Notícies relacionades

Alguns d'aquests models adjudicats recentment són els que encapçalen les exportacions als EUA. Un exemple és l'Audi Q3 que es produeix a la planta de Seat a Martorell, del qual es destinen unes 100 unitats diàries al mercat nord-americà i així apuntala un ritme d'activitat que ara utilitza les instal·lacions tot el dia amb tres torns, segons van indicar fonts sindicals.

Entre els vehicles més exportats es troben també diversos models de furgonetes utilitzades per al transport de mercaderies o com a taxi, com ara la Mercedes Vito que es produeix a Vitòria, la Ford Tourneo Connect d'Almussafes i la Nissan e-NV200 de Barcelona.