COMISSIÓ D'INVESTIGACIÓ

Gaspart afirma que el Govern català va oferir més ajudes a Spanair el dia de la fallida

"Tornaria a intentar l'operació", destaca el president de Turisme de Barcelona

2
Es llegeix en minuts

El president de Turisme de Barcelona i membre del consell d'administració de la desapareguda SpanairJoan Gaspart, ha explicat aquest divendres que la Generalitat va oferir més ajudes el dia que l'aerolínia va fer fallida, el divendres 27 de gener del 2012 a la nit.

A la comissió d'investigació del Parlament sobre la fallida de Spanair, ha sostingut que l'anunci del cessament d'operacions es va endarrerir fins que tots els avions de la companyia van haver aterrat, per evitar l'estrès als pilots.

"La Generalitat ens va oferir diners el matí del mateix dia de tancament per intentar buscar solucions en un terreny més ordenat. Ens ofereix una ajuda per guanyar temps", ha dit, ja que Qatar Airways va decidir retirar-se el 25 de gener, arran de la denúncia d'una associació d'aerolínies davant la UE per determinar si els recursos públics injectats a Spanair --uns 175 milions d'euros-- es podien considerar ajudes d'Estat.

No obstant --ha afegit Gaspart--, el problema deixa de ser econòmic quan, en una reunió del consell, un representant dels pilots els adverteix de l'estrès que pot ocasionar la notícia sobre els conductors de les aeronaus.

"El que ningú s'esperava era això de l'estrès, i quan surt aquest tema veiem que ja no és un problema de diners, sinó d'evitar que surti que Qatar Airways es retira i que sense Qatar la gent pensi que el projecte ja no té viabilitat", ha apuntat.

"Quan tots els avions han aterrat es fa el comunicat del cessament d'operacions, i, mentrestant, els tècnics treballen perquè els passatgers no es quedin sense viatjar. Tots viatgen", encara que milers de passatgers es van quedar a terra tot i els vols alternatius que van oferir aquell cap de setmana companyies com Vueling, Iberia i Air Europa.

"HO TORNARIA A FER"

"Tornaria a intentar l'operació. Ho vaig fer i Ho tornaria a fer sempre, perquè és la idea de convertir Barcelona en un 'hub' internacional", segons Gaspart, que considera que l'Aeroport de Barcelona encara té molt camí per recórrer en les connexions amb Amèrica, Àsia i Àfrica.

"No va ser un fracàs. No va sortir bé. Mai vam pensar que fèiem un negoci per a les nostres empreses, sinó que pensàvem que fèiem un gran favor al país", ha apuntat Gaspart, que ha defensat que l'operació Spanair sempre va ser molt més privada que pública, tot i la la col·laboració.

Igual que compareixents anteriors, ha defensat que Spanair era viable, i que l'acord perquè Qatar es quedés un 49% de Spanair estava gairebé tancat, però la companyia àrab es va fer enrere quan aerolínies com Vueling i Ryanair --les grans beneficiàries de la fallida, segons ell-- van presentar la denúncia a la UE: "La compra del 9,99% de IAG --hòlding d'Iberia, Vueling i British Aiways-- demostra fins a quin punt Qatar volia entrar amb força en el mercat europeu".

Notícies relacionades

Segons Gaspart, Turisme de Barcelona ja ha tornat més de la meitat del préstec de 15 milions d'euros que va firmar per finançar Spanair --li queden uns 6,5--, i ha assegurat que l'entitat no ha hagut de rebaixar el seu nivell de promoció de Barcelona per seguir captant més turistes, dels quals el 80% arriba a la ciutat a través de l'aeroport.

L'exdirector general de Turisme de Barcelona Pere Duran ha sostingut que, per atraure més turistes, tenia "tot el sentit participar en un dels grans instruments de promoció de la ciutat i el país com era convertir l'aeroport en un 'hub' internacional a través de Spanair".

Temes:

Spanair