ESTRATÈGIA D'UNA COMPANYIA DE TECNOLOGIES SANITÀRIES

La innovació patent

Medcomtech té actius 20 projectes per a solucions mèdiques noves i ràpides El grup treballa en una quimioteràpia «selectiva no tòxica» contra el càncer de mama amb partícules de silici

Convicció 8 Alejandro Roca, esquerra, i Joan Sagalés.

Convicció 8 Alejandro Roca, esquerra, i Joan Sagalés. / EL PERIÓDICO

2
Es llegeix en minuts
AGUSTÍ SALA / BARCELONA

De distribuïdor a creador de productes mitjançant societats que controla. Medcomtech, firma catalana de tecnologies sanitàries, s'ha bolcat en una mutació que l'ha portat de ser distribuïdor a tenir avui 20 projectes innovadors en marxa «per obtenir solucions mèdiques ràpides», diu el seu president i director general, Joan Sagalés. No és estrany que vulguin fer un gran salt amb la seva aposta per innovar. Com a jugador d'handbol, Sagalés (principal accionista de la firma) va marcar el gol en suspensió que va proporcionar al Barça la seva primera Recopa el 1985, el famós fly (vol) de Sagalés.

El grup llançarà ben aviat la seva segona patent amb una versió low-cost del seu producte estrella actual, una videomàscara laríngia. Sortirà de Medcom Flow, filial en què Medcomtech té el 60% i el doctor Pedro Acha, el 40%. L'objectiu d'aquesta filial de productes per a anestèsia per a aquest any són unes vendes de sis milions en 40 països (el doble que avui).

Al seu torn, al maig ja tindran dos prototips de la seva patent de detecció de microorganismes mitjançant nanopartícules (el nivell més petit de les partícules), el Nanomods, per poder començar a vendre el 2016. «És un model de negoci com el de Nespresso. Per un costat hi ha la màquina i per l'altre les càpsules», explica Sagalés. Fins i tot estudien regalar la màquina «perquè es tracta de vendre les càpsules de partícules» que alimenten el dispositiu i tenen una vida limitada, com les de cafè. ¿Les seves aplicacions? Per exemple detectar amb sensors en locals persones portadores de virus o malalties.

Notícies relacionades

Aquesta activitat es fa a través de la seva altra filial, Medcom Advance, en què Medcomtech compta amb el 75%; i té de socis la Universitat Rovira i Virgili, el Centre Tecnològic de la Química de Catalunya, la Institució Catalana d'Investigació i Estudis Avançats i el doctor Ramón Álvarez. Aquesta filial busca traslladar al mercat investigacions científiques, «que estalvien temps i diners» a la sanitat. En aquesta línia, al juny entrarà en fase preclínica «una quimioteràpia selectiva no tòxica» contra el càncer de mama creada amb partícules de silici que ataquen només les cèl·lules cancerígenes. És un procés d'estudi d'un any i mig i 1,5 milions d'inversió.

El grup, que cotitza al MAB, preveu vendes per 35 milions aquest any, davant els 19 del 2013 (el 2014 no està tancat). Sagalés compta amb el 51% del capital i té com a socis el vicepresident, Alejandro Roca. i les famílies Ollé (antiga Prodesfarma) i Ayuso (expropietaris de Merquinsa). Sagalés no descarta vendre algun projecte per reforçar la resta o crear-ne de nous.