CAMPANYA PRÈVIA A NADAL

La febre del 'Black Friday'

El tradicional dia de rebaixes als EUA s'estén entre els comerços a Espanya

El 2013, CaixaBank va registrar 225 milions en compres amb targeta

Comerços de Barcelona anuncien promocions del ’Black Friday’, ahir.

Comerços de Barcelona anuncien promocions del ’Black Friday’, ahir. / FERRAN SENDRA

3
Es llegeix en minuts
SONIA GUTIÉRREZ / BARCELONA

Els comerciants no pestanyegen a l'hora d'importar tradicions anglosaxones si això incentiva el consum. Ho van fer a mitjans del segle XX amb Sant Valentí i, més recentment, amb Halloween. I avui ho tornen a fer amb el Black Friday (Divendres Negre), el dia de grans descomptes que se celebra després del Dia d'Acció de Gràcies i que dóna inici a la campanya de Nadal als EUA. El 2012, quan el Govern va liberalitzar els períodes de rebaixes, algunes botigues ja van començar a aplicar descomptes en aquesta jornada a Espanya, i aquest any el fenomen ha crescut fins a estendre's a multitud de botigues, físiques i on line, i de sectors que van des de la moda, l'electrònica i els mòbils fins als viatges.

Les marques que s'han sumat a aquesta iniciativa s'han bolcat en la seva promoció i fa dies que fan publicitat dels seus descomptes, la majoria d'entre el 20% i el 50%, però també n'hi ha de superiors. Al ser un terme relativament nou per al consumidor espanyol i català, alguns anuncis expliquen en què consisteix el Black Friday, i fins i tot el rebategen com el Dia Mundial del Descompte.

Entre les companyies que fan descomptes figuren grans superfícies com El Corte Inglés, Media Markt, Fnac, Decathlon i Carrefour. També cadenes com Mango, H&M, Toys'R'Us, K-tuin, marques d'Inditex com Zara i Oysho, i també botigues exclusivament on line, com Amazon. Exemples de sectors menys habituals a les èpoques de rebaixes són Seat, en automòbils, Doctor Music, en entrades de concerts, i Vodafone, que regala smartphones als que contractin determinades tarifes.

No obstant, també hi ha absències. Apple, una de les companyies nord-americanes que aprofiten millor el ganxo del consum, no va anunciar -almenys fins ahir- cap descompte pel Black Friday i en el seu lloc celebra una campanya contra la sida.

¿Per què una promoció que fa dècades que se celebra als EUA s'ha traslladat ara a Espanya? El professor de màrqueting d'Esade Gerard Costa apunta a dues causes. La primera és que fins que va canviar la llei estatal el 2012 les rebaixes estaven regulades (no es podien celebrar abans de Nadal). El segon motiu és que abans «el consum creixia constantment» i no era prioritari fer promocions prèvies.

DIFERÈNCIES / Costa remarca, no obstant, que «Espanya és un escenari molt diferent» dels EUA. Els nord-americans viatgen a casa dels seus pares el Dia d'Acció de Gràcies, i aprofiten el divendres per fer compres prèvies a Nadal. «A Espanya no existeix aquest dia de vacances, per això s'ha adaptat com un cap de setmana llarg», afirma. Efectivament, la majoria de marques allarguen les seves promocions a dissabte i diumenge (allà on poden obrir), i algunes la van avançar a dijous.

El professor d'Esade considera que, si es parla de compres prèvies a Nadal, «un dia racionalment similar» a Espanya és el 7 de desembre, coincidint amb el pont de la Constitució. Per tot això, Costa opina que el Divendres Negre «no tindrà mai la mateixa dimensió» que als EUA. Sí que afirma que serà «un nou gran dia de consum», amb vendes, però «menys impulsives i amb més gent mirant que comprant». A més a més, Costa recorda que aquest any el Black Friday ja no ha estat

Per part del petit comerç, encara que algunes botigues s'han adherit a la nova campanya, l'efecte és «inapreciable», afirma Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya. La campanya nadalenca comença amb l'encesa dels llums (que a Barcelona va ser el 21 de novembre), però les compres es concentren la setmana abans del 25 de desembre. Encara és aviat per saber si el Black Friday s'acabarà implantant com el Dia dels Enamorats. Empreses que l'any passat van celebrar aquesta jornada, i que repeteixen avui, asseguren que sí que noten un increment en el trànsit i les vendes.

Notícies relacionades

Segons dades de CaixaBank, el 29 de novembre del 2013 (quan es va celebrar el Black Friday) es van realitzar compres amb targeta per valor de 106,5 milions d'euros, informa Josep M. Berengueras. L'endemà, va ser un dels de més facturació de l'any, 113,8 milions d'euros, només superats pels dies anteriors a Nadal i la festa de Reis, i el primer dia de les rebaixes d'estiu. Durant el cap de setmana del Black Friday (de divendres a diumenge) es van fer 4,6 milions de compres amb targeta per valor de 225 milions. El 10% van ser compres on line.

Les promocions no s'acabaran el cap de setmana. El relleu el prendrà el Ciberdilluns, una nova ocasió de trobar xollos, aquesta vegada només per a les compres on line.