FINAL D'UN CONFLICTE EN UNA AEROLÍNIA

Iberia i Sepla segellen un acord històric per reduir els costos

El pacte laboral limita el creixement de Vueling i Iberia Express a Barajas

Luis Gallego (esquerra) i Justo Peral, ahir a Madrid.

Luis Gallego (esquerra) i Justo Peral, ahir a Madrid. / EFE / PACO CAMPOS

1
Es llegeix en minuts
J. M. BERENGUERAS
BARCELONA

Acord entre Iberia i el sindicat de pilots Sepla. Després de dècades de conflicte, tots dos van firmar ahir un principi d'acord laboral que les dues parts van qualificar d'«històric» i amb el qual confien situar la companyia en la via d'un creixement «rendible i sostenible» basat en una millora substancial de productivitat de la firma, que permetrà reduir-ne la base de costos -fins al 62%, segons els càlculs del col·lectiu- i fer-la més competitiva.

«Aquest acord és un pas important i la condició necessària per a aquesta nova Iberia que vol ser protagonista i líder del mercat mundial», va assegurar el president executiu de l'aerolínia, Luis Gallego. La firma confia que aquest acord permetrà a Iberia ser «un competidor fort» sobretot en les rutes amb Europa i l'Amèrica Llatina, alhora que contribuirà al creixement d'Iberia Express convertint l'empresa en «més forta i rendible».

MILLORA / Per al líder del Sepla a Iberia, Justo Peral, l'acord suposa «una millora substancial» de la productivitat d'Iberia, ja que la situa «al nivell d'altres companyies amb les quals competeix com Ryanair o Easyjet». Els sous dels pilots, que ja van patir una reducció del 14% i una retallada addicional del 4% lligada a la proposta de la mediació de Jaime Montalvo, recuperen aquest últim percentatge i estaran congelats fins al 2015. A partir de llavors, pujaran segons la productivitat.

La millora de la productivitat vindrà donada per la realització del màxim d'hores que permet la llei (900 hores), un nombre inferior de dies lliures no productius, així com una reducció del nombre de pilots en els radis llargs -dos en lloc de tres, com altres companyies-, tot plegat permès per la legislació.

Notícies relacionades

L'acord també preveu limitar el creixement de la low cost d'Iberia, Iberia Express, i restringir el creixement de Vueling a l'aeroport de Madrid «perquè no hi ha necessitat de tenir un altre operador de baix cost amb codi d'Iberia», segons Gallego. A més, es potenciaran els vols a Llatinoamèrica, reprenent connexions suprimides. «Aquest acord és dolent per a tots dos, així que serà bo per a tots dos», va assegurar Peral.

El ministre d'Indústria, José Manuel Soria, i la ministra de Foment, Ana Pastor, van valorar l'acord. Les accions de IAG (hòlding d'Iberia, Vueling i British Airways) van pujar ahir el 3%.