L'EXPANSIÓ DE L'ÚS DE LES TECNOLOGIES

Enganxats al mòbil

A Espanya hi ha 26 milions de terminals amb internet, segons un informe de Telefónica

Al ritme actual, les operadores ingressaran en dos anys més per la banda ampla mòbil que per la fixa

Connectat 8 Un jove utilitza una tauleta.

Connectat 8 Un jove utilitza una tauleta. / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
SONIA GUTIÉRREZ
BARCELONA

És difícil trobar un club que sumi més de 26.000 nous usuaris cada dia. Dit d'una altra manera, 18 nous clients per minut. Aquest filó de negoci existeix en el sector de les telecomunicacions, i és internet al mòbil. L'últim any, les línies de banda ampla mòbil associades a telèfonstauletes o altres dispositius van augmentar en 9,5 milions d'abonats a Espanya, segons un estudi de Telefónica presentat ahir. En total, hi ha 26 milions de línies amb aquest tipus de connexions. Comparat amb serveis a la baixa, com els SMS o la telefonia fixa, és clar on és el futur de les telecomunicacions.

L'informe 'La Societat de la Informació a Espanya' aporta dades interessants, com que vuit de cada 10 joves espanyols de 16 a 24 anys es connecten a internet diàriament o que al món hi ha gairebé tants mòbils (6.800 milions) com persones (7.100 milions). També destaca que Espanya és el país europeu on més va créixer la banda ampla mòbil: un 25% més de subscripcions (entre el desembre del 2011 i el març del 2013), davant el 14% de la mitjana de la Unió Europea.

L'entrada al mercat de les tauletes ha contribuït a canviar els hàbits. «Si el 2012 es va caracteritzar pel notable increment en la penetració dels smartphones, el 2013 els protagonistes han sigut les tablets», segons l'estudi. Per primera vegada, s'espera que la venda de tauletes superi la d'ordinadors portàtils a escala mundial. La principal perjudicada d'aquest canvi és la banda ampla fixa. A Espanya, és més fàcil trobar una persona que consulti internet a través d'un terminal mòbil (telèfon, tauleta, PDA, consola...) que amb banda ampla fixa (ADSL, cable, fibra òptica): la primera té una penetració de 60,4 línies per cada 100 habitants, mentre que la segona no arriba a les 25 línies per cada 100.

Notícies relacionades

Les operadores noten els nous usos als seus comptes de resultats. Així, encara que la banda ampla fixa segueix generant encara més ingressos que la mòbil (3.559 milions davant 2.766 milions d'euros el 2012 a Espanya), la primera factura cada cop menys (un 8,8% de caiguda des del 2010), cosa que contrasta amb el creixement del 29% en només un any de la connectivitat mòbil. «Si es consolida aquesta tendència, en dos anys els ingressos de la banda ampla mòbil podrien arribar a superar els de la banda ampla fixa», sosté de l'informe.

Els autors no es conformen únicament a establir una detallada radiografia de la societat actual, sinó que avancen les tendències futures. D'aquí no gaire no serà estrany portar complements o peces de roba que aportin informació. Les Google Glass són només el començament.