Panamà exigeix a Espanya i Itàlia que les empreses compleixin amb les obres del canal
Sacyr, Impregilo, Jan de Nul i CUS asseguren que no poden acabar la construcció per haver-se disparat els costos
El president panameny, Ricardo Martinelli, considera que els governs de Madrid i Roma tenen responsabilitat moral en l'assumpte

Vista general de la resclosa de Miraflores al canal de Panamà. /
El president de Panamà, Ricardo Martinelli, va anunciar aquest dijous que viatjarà a Espanya i Itàlia per exigir als seus governs que facin que les seves empreses compleixin amb el contracte d'ampliació del Canal de Panamà, on les obres es podrien paralitzar aquest mes segons va anunciar el consorci internacional que les porta a terme. "Jo aniré a Espanya i Itàlia a exigir a aquests governs, perquè no pot ser que una empresa fiqui una quantitat enorme de sobrecostos en una obra d'ampliació, que és una obra de la humanitat", va recalcar Martinelli a les portes del Parlament de Panamà. Per al mandatari panameny, "quan ells van licitar van posar un preu i ara vindran amb la història que estan apujant els preus".
Responsabilitat moral
Sense precisar una data per als seus viatges, el governant va argumentar que els governs espanyol i italià tenen una "responsabilitat moral" en l'assumpte, perquè dues de les quatre empreses integrants del consorci encarregat de l'ampliació són d'aquests països. "Crec que hi ha una responsabilitat molt alta del Govern espanyol i del Govern italià, perquè empreses d'aquests països són les que estan construint" l'ampliació de la via interoceànica, va repetir Martinelli, que aquest dijous va presidir l'obertura d'un nou període de sessions ordinàries al Parlament.
El Grup Units pel Canal (GUPC), liderat per l'espanyola Sacyr i integrat per la italiana Impregilo, la belga Jan de Nul i la panamenya CUSA, va anunciar aquest dimecres que en 21 dies suspendrà les obres d'ampliació si l'Autoritat del Canal de Panamà (ACP) no reconeix sobrecostos xifrats pel consorci en 1.625 milions de dòlars.
Empreses irresponsables
El GUPC es va adjudicar el projecte d'ampliació per un valor global de 5.250 milions de dòlars, dels quals 3.118 milions corresponen al contracte per a la construcció del nou complex de rescloses que permetran duplicar la càrrega que passa per la via aquàtica. El governant, visiblement molest, va qualificar de "gran irresponsabilitat que unes empreses que per altres motius, per qüestions financeres, problemes que tenen en altres llocs, vinguin a perjudicar al Canal de Panamà".
"No vindran (les empreses contractistes) amb el relax aquest que ens han deixat sense saber què a Panamà i a tot el món", va advertir el president panameny. Va ressaltar a més que la Junta Directiva de l'ACP compta "amb el suport total i ple" del seu Govern i que espera que el projecte d'ampliació "segueixi en el context del que es va negociar amb el Canal" a través del contracte. "Jo espero que no (hi hagi una paralització), jo espero que l'obra continuï, perquè estan fent moltes inversions a nivell mundial en vaixells, en ports" arran de l'ampliació del Canal de Panamà, per on per més del 5% del comerç mundial, va afegir Martinelli.
Reclamacions econòmiques
Notícies relacionadesEn una carta de preavís enviada a l'ACP i divulgada dimecres, el GUPC explica que va prendre la decisió d'anunciar la suspensió de les obres "davant la falta de resposta per part de l'ACP i del seguiment de les converses iniciades" sobre les seves reclamacions econòmiques. "El GUPC reitera que no pot continuar una obra en què es projecten 1,6 bilions de dòlars en sobrecostos, que són responsabilitat de l'ocupador, sempre sota el contracte i les lleis panamenyes, i malgrat que GUPC ha remès diferents propostes específiques ACP ha refusat discutir-les fins al moment", afegeix el comunicat del consorci internacional.
L'ACP va rebutjar ahir mateix de manera "categòrica les pressions" del GUPC per negociar "fora del contracte" els reclams econòmics, va exigir al consorci presentar les seves peticions per les vies establertes legalment, i va expressar la seva esperança que finalitzi el projecte d'ampliació. En un comunicat, l'administrador de l'ACP, Jorge Quijano, va dir que legalment "la intenció de suspensió" expressada pel consorci "no implica una terminació o abandonament del projecte", però que, si això arribés a succeir, "posarà en acció els mecanismes del contracte que li permeten completar l'obra", sense més precisions.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"
- PRIMER DE MAIG ¿Per què l'1 de maig és el Dia del Treball?
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se